Notice: Undefined variable: a in /home/kamtoo/domains/kamtool.ir/public_html/wp-load.php on line 18

Notice: Undefined variable: a in /home/kamtoo/domains/kamtool.ir/public_html/wp-load.php on line 26
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ - انواع فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به محصولات یا خدماتی گفته میشود که توسط اینترنت و تمامی راه‌های ارتباطی دیجیتال به مردم معرفی میشود. هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی برقرای ارتباط با کاربران آنلاین است تا به فروش و برند سازی دست پیدا کند. امروزه جایگاه دیجیتال مارکتینگ در کشورمان بسیار پیشرفت کرده است. بنابراین کسانی که کسب  و کار آنلاین دارند، از این دانش استفاده میکنند.

شاید برایتان جالب باشد که دیجیتال مارکتینگ به صورت آفلاین هم مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال تلوزیون مارکتینگ، تلفن مارکتینگ و رادیو مارکتینگ از نمونه‌های دیجیتال مارکتینگ آفلاین محسوب میشوند. اما این روش معایب زیادی دارد. شما نمیتوانید مخاطبان را هدف گیری کنید و پیام سفارشی شده را به آنها انتقال دهید. سنجش و ارزیابی نیز در این روش امکان پذیر نیست. اگر در بیلبوردهای شهر یا تلوزیون برای تبلیغات استفاده کرده‌اید، نمیدانید که چند نفر تبلیغ را مشاهده کرده‌اند یا چند نفر تبدیل به خریدار شدند؟

دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی تفاوت‌های زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها نحوه تبلیغات است. در بازاریابی سنتی از روزنامه یا مجلات استفاده میکنند. ولی در دیجیتال مارکتینگ از شبکه‌های مجازی میشود. میتوان گفت دیجیتال مارکتینگ از هر فناوری دیجیتالی کمک میگیرد تا محصولات یا خدمات را در معرض دید مردم قرار دهد. دیجیتال مارکترها از توانایی‌هایی مانند خلاقیت، مدیریت زمان، آشنایی با ابزارهای دیجیتالی، ارائه نتایج و آشنایی با پایه‌های بازاریابی برخوردار هستند.

دیجیتال مارکتینگ B2B یا B2C چیست؟

B2C به این معنا است که محصولات یا خدمات خود را به مشتری ارائه بدهید. زمانی که مشتریان شما نیز دارای کسب و کار هستند که از محصولات یا خدمات شما استفاده میکنند، به آن B2B میگویند. برای مثال مایکروسافت از کسب و کارهای B2B محسوب میشود. مشتریان این شرکت شامل نتفلیکس، American Airlines، P&G و CarMax میشود. دیجیتال مارکتینگ در دو روش دیجیتال مارکتینگ بر B2B و هم بر B2C تاثیر زیادی دارد.

دیجیتال مارکتینگ

انواع فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ عبارتنداز:

1. سئو:

به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو سئو گفته میشود. سئو موجب میشود موتورهای جستجو به سایت شما اهمیت داده و به آن رتبه دهد. اگر در صفحه نتایج اولیه گوگل قرار بگیرید احتمال دیده شدن سایت شما افزایش میابد. برای بهینه سازی سایت خود، باید از سه نوع سئو استفاده کنید. سئوی داخلی فقط مربوط به داخل سایت است. برای مثال کلمه کلیدی در سئوی داخلی بسیار مهم میباشد. سئو خارجی یعنی با کمک صفحات خارج از سایت بتوانید سایتتان را بهینه کنید. ایجاد بک لینک، نوشتن پست مهمان و … از فعالیت‌های سئو خارجی محسوب میشود. سئو تکنیکال مربوط به کدهای داخل سایت، داده ساختاری و فشرده سازی تصویر گفته میشود.

2. بازاریابی محتوا:

بازاریابی محتوا را میتوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دیجیتال مارکتنیگ دانست. محتوایی که تولید میکنید فقط نباید به صورت متن باشد. میتوانید به تولید پادکست، ویدیو، تصاویر، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیک و … بپردازید.

3. شبکه‌های اجتماعی:

همانطور که میدانید کاربرانی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، رو به روز در حال افزایش هستند. بنابراین میتوانید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی محصولات یا خدمات خود را به مردم معرفی کنید. اکثر کسب و کارهای آنلاین از شبکه‌های مجازی استفاده میکنند. فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی محسوب میشوند.

4. تبلیغات کلیکی (PPC):

تبلیغات کلیکی یکی از بهترین تبلیغات اینترنتی محسوب میشود که در مدت زمان کوتاهی مشتریان زیادی را به سمت شما روانه میکند. تنها معایب آن؛ هزینه زیاد آن است. اگر از تبلیغات کلیکی استفاده کنید، سایت شما با عنوان AD در صفحه نتایج گوگل قرار میگیرد. هر کاربری که بر روی آن کلیک کند، باید هزینه‌ای بپردازید. PPC به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است. برای آشنایی بیشتر با تبلیغات کلیکی میتوانید بلاگ تبلیغات کلیکی چیست را بخوانید.

5. اینفلوئنسر:

به شخص معروف در شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسر گفته میشود. حال اگر به تازگی کسب و کاری راه انداخته‌اید یا مشتری کمی دارید، با کمک گرفتن از اینفلوئنسرها میتوانید فروش محصولاتتان را افزایش دهید. آنها با دریافت هزینه‌ای از شما، کار و کسبتان را تبلیغ میکنند و باعث میشوند در کانون توجه قرار بگیرید.

6. بازاریابی موبایل:

هرگز فکر نکنید کاربران فقط از سمت لپ تاپ به سایت شما جذب میشوند. تلفن همراه هم اندازه لپ تاپ مورد استفاده مردم قرار میگیرد. سرعت لود شدن سایت در موبایل از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا سرعت پایین سبب میشود کاربر سایت را ترک کند. علاوه بر موتورهای جستجو و سایت‌ها میتوانید از برنامه‌های داخل موبایل برای تبلیغات کمک بگیرید. اگر از ایمیل برای معرفی کسب و کارتان استفاده میکنید، بهتر است تبلیغات ایمیل را برای صفحه موبایل هم طراحی کنید. زیرا اکثر ایمیل‌ها در موبایل باز میشود.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به گفته متخصص دیجیتال مارکتینگ، بازاریاب‌های معمولی فقط بر روی کمپین‌ها تمرکز میکنند. در صورتی که بازاریاب‌های بزرگ به چارچوب‌ها و استراتژی‌های این زمینه اهمیت میدهند. دیجیتال مارکترها باید بدانند که نباید بر روی یک کانال کار کنند. برای مثال برخی ترجیح میدهند فقط روی کانال ایمیل یا محتوا تمرکز کنند. در صورتی که استراتژی‌ها باید کانال محور باشند.

برای دیجیتال مارکتینگ نیاز به بودجه زیادی داریم؟

نمیتوان برای دیجیتال مارکتینگ قیمت مشخص کرد. زیرا به نوع استراتژی شما بستگی دارد. اگر از دیجیتال مارکتینگ آفلاین استفاده میکنید باید هزینه زیادی پرداخت کنید. زیرا تبلیغات در تلویزیون یا بیلبورد نیاز به هزینه زیادی دارد. در حالی که دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین هزینه کمی نسبت به روش آفلاین دارد.

چه مدت طول میکشد تا نتایج محتوایمان را ببینیم؟

در دیجیتال مارکتینگ آنلاین زودتر از بازاریابی آفلاین نتیجه میگیرد. برای زودتر نتیجه گرفتن باید پرسونای مشتری خود را طراحی کنید. با ساختن پرسونای مشتری به راحتی نیاز آنها را درک میکنید و در آخر محتوایی تولید میکنید که جذب کننده باشد. اگر از تبلیغات پولی نیز کمک بگیرید. به سرعت زیادی بازخورد خوبی دریافت میکنید.

مقالات دیگر