Notice: Undefined variable: a in /home/kamtoo/domains/kamtool.ir/public_html/wp-load.php on line 18

Notice: Undefined variable: a in /home/kamtoo/domains/kamtool.ir/public_html/wp-load.php on line 26
اصول اولیه سئو - انواع سئو - ابزارهای مهم سئو

اصول اولیه سئو

همانطور که میدانیم برای کسب اطلاعات درمورد موضوعات مختلف به گوگل مراجعه میکنیم. با جستجو کردن عبارت مد نظر خود، تعداد زیادی وب سایت به شما نمایش میدهد. این وب سایت‌ها دارای رتبه‌های مختلفی هستند که رتبه‌ها تعیین میکند وب سایت در کدام صفحه گوگل قرار بگیرد. به این منظور با استفاده از اصول اولیه سئو میتوانیم باعث بهبود رتبه وب سایت خود شویم. در این مقاله به یادگیری اصول اولیه سئو میپردازیم.

اما سئو چیست؟

سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است که باعث دیده شدن سایت شما در گوگل، مایکروسافت بینگ و دیگر موتورهای جستجو میشود. برای مثال کسانی که کسب و کارهای آنلاین دارند تلاش میکنند تا با استفاده از سئو، سایت خود را بهینه سازی کنند تا بازدیدکنندگان را جذب کرده و آن‌ها را تبدیل به مشتری یا مشتری دائم کنند. چرا که هرچه سایت شما در گوگل بهتر دیده شود، احتمال کلیک کردن روی آن نیز افزایش میابد.

انواع سئو

به فعالیت‌هایی که خارج از وب سایت انجام میشود تا به بهینه سازی سایت کمک کند را سئوی خارجی میگویند. این نوع سئو بیشتر در روش‌های تبلیغ و معرفی برند سایت صورت میگیرد. سئو داخلی فقط به داخل سایت شما تمرکز میکند و عناصری مانند محتوا، برچسب‌ها و لینک‌های داخلی را بهینه سازی میکند. یکی دیگر از روش‌های سئو، سئو تکنیکال است که به آن سئو فنی نیز میگویند. سئو تکنیکال باعث افزایش سرعت سایت میشود. همچنین به ربات‌های گوگل کمک میکند تا از محتواهای موجود در سایت اطلاعات واضحی را به دست بیاورد.

اصول اولیه سئو

اصول اولیه سئو چیست؟

سئو محتوا یکی از ابعاد اصلی سئو سایت است. در اصل میتوان گفت محتوا نقش پررنگ و مهمی دارد که باعث رشد سایت میشود. برای سئو کردن باید برخی نکات را رعایت کنید و همواره اطلاعات خود را گسترش دهید.

کلمات کلیدی(keywords)

کلمه کلیدی نقش اساسی در تولید محتوا دارد. زیرا که سبب محکم شدن ارتباط مشتری با سایت میشود. منظور از کلمه کلیدی، همان کلمه‌ای است که مخاطب یا مشتری برای پیدا کردن محتوای مورد نظر خود استفاده میکند. برای پیدا کردن کلمه کلیدی میتوانید از ابزاری مانند Google’s Keyword Planner و Moz Keyword Explorer استفاده کنید. در ابتدا کلمه کلیدی برای محتوای خود در نظر بگیرید و سپس شروع به تولید محتوا کنید.

لینک‌های داخلی(Internal Links)

لینک داخلی به معنای انتقال به صفحه دیگری در همان وب سایت میباشد که استفاده از آن بسیار ضروری است. لینک داخلی توسط عناصری مانند مقالات مشابه، لیست نتایج و … پیاده سازی میشود. همچنین میتوانید در یک متن از لینک داخلی استفاده کنید تا کاربران را به صفحه دیگری از سایتتان هدایت کنید.

لینک‌های خارجی(External Links)

با استفاده از لینک خارجی میتوانید توجه گوگل را به سایت خود جلب کنید. لینک خارجی به معنای ساختن لینک در خارج از وب سایت است که با روش‌هایی مانند خرید بک لینک، لینک سازی در فروم‌ها، لینک سازی کلاه سفید و کلاه خاکستری انجام میشود. لینک خارجی کیفیت صفحات وب سایت و همچنین ترافیک سایت را افزایش میدهد.

استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول

یکی دیگر از اصول سئو، استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول است که توصیه میشود آن را در ابتدای مقاله یعنی 100 کلمه اول پاراگراف استفاده کرد.

URL

URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator است و میتوان آن را یکی از فاکتورهای اصلی سئو سایت در نظر گرفت. حتما  کلمه کلیدی را در URLها  به کار برده و هرگز از عبارت پیچیده، اعداد و  Space استفاده نکنید. کوتاه بودن آدرس URL نیز ارزش بالایی دارد. متخصص گوگل گفته است اگر دو آدرس URL با محتوای مشابه داشته باشیم، آدرس کوتاه را انتخاب میکنیم.

بهینه سازی برچسب عنوان(Title Tag)

به عنوان هر صفحه که معمولا توسط موتورهای جستجو در صفحه نتایج نشان داده میشود را برچسب عنوان میگویند. زمانی که مخاطب برچسب عنوان شما را ببیند میتواند روی آن کلیک کرده و به صفحه هدایت شود. برای نوشتن برچسب عنوان بهتر است کلمات کلیدی را به کار بگیرید.

بهینه سازی توضیحات متا

در صفحه نتایج جستجوی گوگل، تنها توضیحات متا و عنوان صفحه قابل مشاهده است. بنابراین سعی کنید اطلاعاتی را در این قسمت بنویسید که مخاطب را جذب کرده تا روی وب سایت شما کلیک کند. تعداد کاراکترهایی که  در توضیحات متا مینویسید محدودیت خاصی ندارد اما گوگل فقط 160 کاراکتر را نشان داده و ما بقی را به صورت نقطه نمایش میدهد. حتما کلمه کلیدی خود را در توضیحات متا قرار دهید. هرگز از کاراکترهای ریاضی مانند + یا – استفاده نکنید. زیرا گوگل آن را کد HTML تشخیص میدهد و نادیده میگیرد.

اصول اولیه سئو

تفاوت SEM و SEO چیست؟

همانطور که با مفاهیم و اصول اولیه سئو آشنا شدید، میدانید که سئو به صورت رایگان مخاطبان را به وب سایت جذب میکند اما SEM دارای تبلیغات پولی است. نتایج گوگل به دو صورت ارگانیک و پولی نمایش داده میشود. سئو با استفاده از جستجوری ارگانیک، ترافیک را دریافت میکند. ولی SEM از دو روش ارگانیک و پولی استفاده میکند.

اگر به صفحه نتایج گوگل توجه کرده باشید، نتایج پولی که با پسوند AD نوشته شده است را مشاهده میکنید. این کار سبب میشود تا مخاطب آن را از نتیجه ارگانیک تشخیص دهد. از نظر زمان نیز تفاوتی بین SEO و SEM وجود دارد. برای سئو کردن سایت نیاز به زمان زیادی دارد ولی SEM فرایندی است که بلافاصله صورت میگیرد.

ارزیابی عملکرد وب سایت

با استفاده از معیارهای سئو میتوان عملکرد وب سایت را ارزیابی کرد. یکی از این معیارها تعداد کلیک‌ها میباشد. برای ارزیابی کردن کلیک‌های وب سایت میتوان از ابزار سرچ کنسول استفاده کرد. هرچه میزان کلیک‌ها بیشتر شود، بهینه سازی اصولی سایت را نشان میدهد. اگر میخواهید نحوه تعامل کاربران را با سایت بسنجید، بهتر است از Core Web Vitals استفاده کنید. این ابزار رفتارهای کاربران تحلیل میکند.

Google Analytics کمک زیادی به ارزیابی سایت میکند. به این منظور که این ابزار ترافیک سایت را بررسی میکند. یکی از معیارهای مهم گوگل برای رتبه بندی کردن سایت‌ها، صفحات ایندکس شده است. صفحات زیادی که ایندکس نشده‌اند، اثر منفی بر سئو تکنیکال میگذارد. برای مشاهده صفحات ایندکس شده و ایندکس نشده هم میتوانید از Google Analytics کمک بگیرید.

بهترین ابزارهای سئو شامل موارد زیر هستند:

 Seo Sitecheckup:

با استفاده از این ابزار میتوانید وب سایت مورد نظر خود را از نظر سئو ارزیابی کرده و همچنین بر اساس پارامترها، به سایت نمره میدهد. یکی دیگر از مزایای استفاده از این ابزار، ارائه راهکارهای مختلف برای مشکلات موجود است.

Google Page Speed Insights:

با استفاده از این ابزار میتوانید از سرعت سایت خود آگاه بشوید. اگر سایت شما سرعت بارگذاری کمی دارد، پیشنهادهایی برای افزایش آن ب شما میدهد.

Ahrefs:

برای بهبود سئوی خارجی میتوانید از این ابزار استفاده کنید. Ahrefs بک لینک‌ها را بررسی کرده و مشکلات آن را نمایش میدهد.

Google Keyword Planner:

یکی از بهترین ابزار برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سایت است و همچنین میزان جستجو کلمات مدنظر را نشان میدهد.

SEMrush::

یکی دیگر از ابزارهای سئو، SEMrush است. این ابزار به شما در زمینه کلمه کلیدی کمک میکند. همچنین کلمات‌کلیدی رقبا و رتبه آنها را میتوانید در بیابید.

مقالات دیگر