گوگل ادز چیست؟
گوگل ادوردز یا همان گوگل ادز نوعی پلتفرم تبلیغاتی در گوگل محسوب میشود که یکی از روشهای موثر بازاریابی دیجیتالی است. گوگل ادز کسب و کارتان را به عنوان تبلیغ در صفحه نتایج گوگل قرار میدهد. بنابراین در مدت زمان کوتاهی میتوانید درصفحه نتایج برتر گوگل قرار بگیرید. وب سایتهایی که از گوگل ادز استفاده میکنند دارای کلمه Ad هستند.
پیش از سال 2000 کاربران هر ماه مبلغ ثابتی به گوگل بابت نمایش تبلیغشان پرداخت میکردند و گوگل توجهی به میزان بازدید یا اثر بخش بودن تبلیغ نداشت. تبلیغات ماهانه برای گوگل کارآمد نبود. بنابراین تصمیم گرفت سیستم تبلغاتی PPC یا همان پرداخت به ازای هر کلیک را راه اندازی کند. در آخر، در سال 2018 نام آن به Google ads تغییر یافت. سپس گوگل ایمیلی به کاربران خود ارسال کرد که برای فعالیتهای تبلغاتی به سایت ads.google.com مراجعه کنید.

اما گوگل ادز چگونه کار میکند؟
کاربران پس از انتخاب کلیدواژه برای آگهی خود، هزینهای برای آن مشخص میشود. دقت کنید که با توجه به کلیدواژهای که انتخاب میکنید، هزینهها تعیین میشود. گوگل برای نمایش آگهی به کاربران پولی دریافت نمیکند. بلکه با کلیک کردن هر کاربر روی سایت شما، مبلغی از حسابتان کسر میشود. البته ممکن است کلیک کاربران منجر به افزایش فروش شما نشود!
در گوگل ادز، سیستم تبلیغات به صورت مزایده است. به این منظور هر کاربر، در هنگام ایجاد کمپین مبلغی که به ازای هر کلیک باید پرداخت کنند را تعیین میکند. هرکس که مبلغ بالاتری را پیشنهاد دهد در بالاترین لیست نتایج قرار داده میشود. اما رتبه بندی تبلیغات علاوه بر حداکثر هزینه کلیدواژه به امتیاز کیفی کمپین نیز بستگی دارد. امتیاز کیفی یا Quality Score امتیازی است که گوگل به کیفیت تبلیغات میدهد.
آیا استفاده از گوگل ادز تاثیر بر روی کسب و کار دارد؟
برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که با رعایت برخی نکات، گوگل ادز تاثیر زیادی بر روی کسب و کار شما میگذارد. برای مثال کلمه کلیدی از اهمیت زیادی برخودار است. همچنین محتوایی که تولید میکنید نیز موثر میباشد. جذاب بودن محتوا باعث میشود مخاطب در سایت بماند و صفحات دیگر را چک بکند. حتی اگر این نوع مخاطب به مشتری تبدیل نشود هم تاثیر زیادی بر روی سئوی سایت دارد. در غیر این صورت مخاطب بلافاصله سایت را ترک میکند و فقط پولتان هدر میرود.
بیشتر بخوانید: تفاوت سئو و گوگل ادز
گوگل ادز برای همه کسب و کارها مناسب نیست! برای مثال اگر شما یک سایت خبری دارید نباید از گوگل ادز استفاده کنید. گوگل ادز برای کسب و کارهای خدماتی، فروشگاهی، کیلینک و … میتواند ترافیک و فروش زیادی ایجاد کند. گوگل ادز به تجزیه و تحلیل و بهینه سازی نیاز دارد تا تبلیغات سود زیادی به همراه داشته باشد.
اصطلاحات گوگل ادز که باید بدونی:
Bidding .1:
به حداکثر قیمتی که میخواهید به ازای هر کلیک بدهید را Bid و به این پیشنهاد قیمت هم Bidding گفته میشود.
Ad Auction .2:
Ad Auction به سیستم مزایده گوگل ادز گفته میشود. زمانی که کسی درگوگل جستجو میکند، این سیستم شروع به کار میکند. Ad Auction تصمیم میگیرد کدام تبلیغ با توجه به کلیدواژه نمایش داده شود و تبلیغها در کدام جایگاه نمایش داده شود.
Quality Score .3:
همانطورکه گفتیم، Quality Score یا امتیاز کیفی امتیازی است که گوگل به تبلیغ شما میدهد. امتیاز کیفی عددی بین 1 تا 10 است. هرچقدر این عدد بیشتر باشد، هزینهای که پرداخت میکند کمتر میشود و جایگاه بهتری را نتایج گوگل کسب میکند.
Ad rank .4:
اد رنک به امتیازی گفته میشود که گوگل هنگام مزایده (Auction) به تبلیغ شما اختصاص میدهد. این امتیاز بر حسب فرمول زیر محاسبه میشود:
امتیاز کیفی * حداکثر مبلغ یپشنهاد (Bid) = Ad rank
Google Ads Campaign .5:
به تنظیماتی که به تبلیغات شما مربوط است را کمپین تبلیغاتی میگویند. این تنظیمات شامل بودجه، محدوده جغرافیایی مورد هدف، زمان نمایش تبلیغ، مبلغ مزایده، زبان و … میباشد.
Negative Keywords .6:
کلمات کلیدی منفی کلماتی هستند که مایل به گرفتن رتبه در آن نیستید. زیرا ممکن است تبلیغ شما به افراد اشتباه نمایش داده شود که منجر به پرداخت هزینه الکی میشوید. در این قسمت شما لیستی از این کلمات مشخص میکنید و سپس گوگل شما را از مزایده کلمات خارج میکند.

انواع کمپین در گوگل ادز چیست؟
1. کمپین جستجو:
با جستجو کردن کلمه کلیدی، تبلیغ شما در صفحه نتایج قابل مشاهده میشود.
2. کمپین نمایشی:
تبلیغات نمایشی مبتنی بر تصویر، ویدیو یا متن هستند و این امکان را به شما میدهد تا تبلیغتان را در حساب جیمیل، برنامه، ویدیو و وب سایتها قرار دهید.
3. ویدیویی:
هنگام تماشای ویدیو در یوتیوب تبلیغی به شما نمایش داده میشود که ممکن است قبل، در حین یا بعد از ویدیو پخش شود.
4. خرید:
کمپین خرید به شما این امکان را میدهد تا تصاویر، عناوین، قیمت محصولات خود را در صفحه نتایج گوگل قرار بدهید.
5. اپلیکیشن:
در این کمپین، اپلیکیشنها را به کاربران گوگل معرفی میکند که باعث افزایش تعداد نصب میشود.
6. لوکال:
با استفاده از این کمپین میتوانید تبلیغتان را فقط به افراد نزدیک محله خودتان نمایش دهید.
7. هوشمند:
کسب و کارهایی که با بازاریابی دیجیتالی آشنایت ندارند، میتوانند تبلیغات خود را به عهده الگوریتمهای هوشمند یسپارند.
انواع تبلیغ در گوگل ادز شامل موارد زیر میباشد:
CPC: هزینهای است که با هر کلیک کاربر باید پرداخت کنید.
CPM: به ازای هر هزار بازدید از تبلیغ هزینهای به گوگل باید بدهید.
CPA: اگر میخواهید پس از اینکه مخاطب از طریق تبلیغ به سایت شما بیاید تا فعالیتی را انجام دهد و سپس هزینه بپردازید میتوانید از CPA استفاده کنید. به این منظور شما میتوانید هدفی تعیین میکنید که اگر کاربر مثلا به صفحه تماس با ما مراجعه کرد، مبلغی پرداخت میکنم. از این پس هر کس که به صفحه تماس با ما مراجعه کرد، مجبور به پرداخت هزینهای هستنید.
GDN یا Google Display Network: گوگل ادز شبکهای از سایتها ایجاد کرده است که این سایتها به گوگل ادز اجازه دادهاند تا تبلیغات را در سایتشان به نمایش بگذارند. این تبلیغات میتواند پوستر، عکس، ویدیو و… باشد.