همانطور که میدانیم به فعالیتهایی که موجب کسب موقعیت بهتر سایت در موتورهای جستجو میشود را سئو مینامند. بنابراین برای بهینه سازی وب سایت خود از سئو داخلی و سئو خارجی استفاده میکنند. زیرا که باعث پیشرفت چشمگیری میشود. بسیاری سئو داخلی را مهمتر از سئوی خارجی میدانند که در اشتباه هستند! زمانی که سئوی داخلی به درستی انجام نشود، از سئوی خارجی نتیجه خوبی دریافت نمیکنید. تفاوتهای فراوانی بین این دو سئو وجود دارد که قصد داریم در ادامه به تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی بپردازیم.
سئو داخلی (On-Page) چیست؟
سئو داخلی شامل فعالیتهایی است که داخل سایت انجام شده تا رتبه سایت را بهبود ببخشد و باعث افزایش ترافیک سایت شود. این فعالیت مختص به محتوا و کدهای HTML میباشد. گوگل تجربه کاربران را در اولویت قرار داده است. به همین علت رعایت کردن اصول سئو داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است.
مواردی که در سئو داخلی باید به آن توجه داشت:
انتخاب کردن کلمه کلیدی مناسب
قبل از نوشتن محتوا، تحقیق کنید که مخاطبان خود بیشتر به کدام موضوع علاقهمند هستند یا چه کلماتی را بیشتر سرچ میکنند. با توجه به همین موضوع کلمه کلیدی را پیدا کرده و برای آن محتوا بنویسید. کلمه کلیدی میتواند شامل چند حرفی باشد، چند کلمه و حتی جمله باشد. عبارت تک کلمهای سختر است. زیرا موضوع رقابتی است و به راحتی نمیتواند به صفحات اول گوگل دست پیدا کند.
عنوان صفحه
توصیه میشود کلمه کلیدی خود را در عنوان صفحه خود قرار دهید. طول عنوانی که انتخاب کردید نباید بیشتر از 60 کاراکتر باشد. بهتر است از حروف اضافه و همچنین از عنوان تکراری استفاده نکنید. گوگل توصیه میکند کلمه کلیدی در ابتدای عنوان باشد. زیرا شانس دیده شدن سایت در نتایج همان کلمه کلیدی افزایش پیدا میکند.
بهینه سازی انکر تکست
انکر تکست یا Anchor Text همان متن لینکی میباشد که با کلیک روی آن به صفحه دیگری هدایت میشوید. برای اینکه نتیجه مطلوبی از انکرتکست دریافت کنید، عبارتی که به آن لینک دادهاید همان کلمه کلیدی صفحه مورد نظر باشد.
توضیحات متا
توضیحات متا نقش زیادی در روند پیشرفت سئوی داخلی دارد. زیرا این توضیحات در صفحه نتایج گوگل قابل مشاهده است و میتواند مخاطبان زیادی را جذب کند. حتما کلمه کلیدی خود را در توضیحات متا قرار دهید. همچنین هرگز توضیحات تکراری برای همه صفحات ننویسید.
رعایت اصول نگارشی
اصول نگارشی تاثیر زیادی بر روی الگوریتمهای گوگل ندارد ولی ارتباط مستقیمی با مخاطب دارد. برای مثال استفاده از نقطه، علامت سوال، علامت تعجب، پرانتز و ویرگول سبب درک بهتر محتوا برای مخاطب میشود.
تصاویر مناسب
علاوه بر محتوا، نیاز است تصاویری که در سایت قرار میدهید را نیز از نظر سئو بهینه کنید. به این منظور از ویژگی alt استفاده کنید. زیرا هنگامی که تصویر بارگذاری نشود، متنی که قسمت alt نوشتهاید را نمایش میدهد. استفاده از ویژگی title باعث میشود زمانی که نشانگر موس روی عکس قرار بگیرد، متنی نشان دهد. حتما از تصاویری استفاده کنید که حجم کمی داشته باشد. حجم زیاد تصاویر موجب کند شدن سرعت سایت میشود.

سئو خارجی (off-page) چیست؟
به فعالیتهایی که خارج از سایت انجام میشود تا رتبه سایت را بهبود بدهد را سئو خارجی میگویند. هرگز تنها بر روی سئو خارجی تمرکز نکنید! سئو خارجی به همراه سئو داخلی به پیشرفت یک وب سایت کمک میکنند. زمانی که سایت شما اعتبار بیشتری در گوگل داشته باشد، گوگل به سایت اهمیت زیادی داده و آن را در صفحات اول نتایج قرار میدهد. شما با داشتن تولید محتوای منظم، فعالیت پیاپی، به روز رسانی و… میتوانید اعتبار سایتتان را افزایش دهید. استفاده از سئوی خارجی به افزایش فروش و محبوبیت کمک میکند. همچنین در صورت عدم استفاده از سئوی خارجی سبب میشود رتبه پایینی را در موتورهای جستجو کسب کنید.
برای بررسی سئوی خارجی خود میتوانید به سایت الکسا، Ahref، Moz مراجعه فرمایید. برخی سئو خارجی را تنها در لینک سازی میداند. اما برند سازی، بازاریابی محتوا و رسانههای اجتماعی از دیگر فعالیتهای مربوط سئو خارجی است. از دیگر فعالیتهای سئو خارجی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1.خرید بک لینک
2.ریپورتاژ آگهی
3.دامنههای منحصر به فرد
4.روابط عمومی و تبلیغات
5.سئوی محلی
6.اینفلوئنسر مارکتینگ
7.پادکست
8.بهبود لینکهای داخلی
9.فروم و انجمن
در سئو چه کاری را نباید انجام داد؟
یک سئو کار حرفهای میداند که از کلمات کلیدی در محتوای متن نباید استفاده کرد. زیرا سئو کلاه سیاه محسوب میشود. هرگز از سایتهای اسپم و غیر معتبر اقدام به خرید بک لینک نکنید. محتوایی که با نیاز کاربران مربوط نیست تولید نکنید. یکی دیگر از نکاتی که حتما باید به آن توجه داشت، انتخاب عنوان مرتبط با محتوا است. بسیاری از عنوان فریبنده برای جذب مخاطب استفاده میکنند اما عنوان با محتوا مطابقت ندارد.
همچنین سئو کار حرفهای با استفاده از روشهای مخرب، سرعت سایت را افزایش نمیدهد و بیش از اندازه از لینک سازی داخلی استفاده نمیکند. کپی کردن از محتویات سایتهای دیگر منجر به کاهش رتبه در صفحه نتایج گوگل میشود.
تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی
نحوه جذب کاربران سبب ایجاد تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی شده است. به این منظور در سئو داخلی، مخاطب به صورت مستقیم فعالیتهای سایت را مشاهده کرده و جذب آن میشود. اما سئو خارجی به صورت غیرمستقیم از طریق لینکها و شبکههای اجتماعی به پیشرفت وب سایت کمک کرده و مخاطبان زیادی را جذب میکند. یکی دیگر از تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی، هدف آن دو است. هدف اصلی سئو داخلی، کاربران و هدف سئو خارجی موتورهای جستجو است. که هر دو برای کسب رتبه مناسب در نتایج صفحات گوگل واجب هستند.