بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین در زیر مجموعه بازاریابی دیجیتالی قرار دارد که به هر کسب و کاری کمک میکند تا مشتریان را به خود جذب کند. در بازاریابی آنلاین میتوان رفتار مشتریان را تحلیل کرده و با شناختن هدف بازار بهترین ارائه را به مشتریان خود بدهد. شرکت آمازون یکی از موفقترین نمونه از بازاریابی اینترنتی به شمار میرود. آمازون با شناختن مخاطبان خود بهترین پیشنهادها را به آنها میدهد. آمازون از امکاناتی استفاده کرده است تا بتواند به راحتی مخاطبان زیادی به خود جذب کند. برای مثال ارسال رایگان، بازگشت رایگان و سهولت در خرید باعث جلب توجه مخاطبان شده است.
مزایای بازاریابی اینترنتی چیست؟
یکی از مزایای بازاریابی آنلاین که باعث برتری آن نسبت به بازاریابی سنتی شده است، هزینه کم آن است. زیرا در روش سنتی هزینههایی مانند هزینهی سفر، تولید و توزیع مواد لازم برای چاپ و… وجود دارند. این نوع بازاریابی فقط مختص به یک مکان یا منطقه نیست و مصرف کننده میتواند در هرجایی که باشد از محصولات شما دیدن کند.
مشتریان میتوانند به راحتی محصولات شما را با محصولات دیگر مقایسه کند. همچنین در بازاریابی آنلاین میتوانید از هشتگها استفاده کنید تا محصولات خودتان را در یک دسته قرار دهید و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. در بازاریابی اینترنتی میتوان به جامعهای از مشتریان دسترسی داشت و همچنین میتوان تعداد بازدیدها، نرخ تبدیل و هزینههای تبلیغات را با دقت زیادی مورد بررسی قرار داد.
معایب بازاریابی اینترنتی چیست؟
امروزه کسب و کارهای آنلاین رو به گسترش است. بنابراین رقابت برای جذب مشتری بیشتر میشود. برای این کار باید از تکنیکها و روشهایی استفاده کنید تا تعداد مشتریان خود را افزایش دهید. یکی دیگر از معایب بازاریابی اینترنتی، دانش و تخصص است. اگر شما بدون آگاهی از سئو، تبلیغات کلیکی، شبکههای مجازی و… بازایابی آنلاین راه بیندازید، حتما با شکست مواجه میشوید.
موتورهای جستجو به طور دائم در حال به روز رسانی الگوریتمهای خود هستند. پس شما باید همیشه پیگیر باشید تا متوجه به روز رسانیها شوید. همچنین کسانی که در مناطق روستایی هستند از این امکانات نمیتوانند برخودار باشند. سو استفاده گران از محبوبیت بازاریابی اینترنتی استفاده کرده تا بتوانند مرد را فریب دهند. بنابراین شما باید با داشتن مجوزهایی مانند اینماد و … اعتماد مخاطبان را جلب کنید.

انواع بازاریابی اینترنتی
افراد زیادی وقت خود را در فضای مجازی مانند شبکههای اجتماعی و وب سایتها میگذرانند. برای همین بازاریابی اینترنتی این افراد را هدف قرار داده تا کالا یا خدمات خود را به آنها معرفی کند. سپس با جلب اعتماد مخاطب، آن را به مشتری تبدیل میکند. بازاریابی اینترنتی انواع مختلفی دارد که در ادامه با آنها آشنا میشویم.
1. شبکههای مجازی:
اینستاگرام، آپارات، فیسبوک و توییتر جزو بزرگترین شبکههای اجتماعی هستند. شما با ثبت نام تجاری خود در این شبکهها و با فعالیتهای روزانه میتوانید توجه مخاطبان زیادی را جلب کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که در ابتدای کار، شما مشتری کم یا هیچ مشتری ندارید. بنابراین میتوانید از اینفلوئنسرها کمک بگیرید تا کالای شما را به دیگران معرفی کنند. در شبکههای مجازی ارتباط با مشتری بسیار قوی است. در هر ساعتی از شبانه روز میتوانید پاسخگوی سوالات مشتریان خود باشید.
2. تبلیغات پیامکی:
تاکنون قطعا پیامک تبلیغاتی دریافت کردهاید. کسب و کارها با استفاده از تبلیغات پیامکی یا SMS AD تخفیفات، پیشنهادها، تبلیغات شخصی، نظرسنجی و… مخاطبان را جذب میکنند.
3. تبلیغات Push Notification:
در سال 2015، گوگل اجازه ارسال نوتیفیکیشن را به وب سایتها داد. وب سایتها نوتیفیکیشنها به صورت متن یا تصویری مستقیما به دستگاه هوشمند به کاربر ارسال میکنند. با استفاده از این روش مخاطبان زیادی را تحت تاثیر قرار میدهید. به این نکته هم توجه فرمایید که استفاده نادرست از این نوع تبلیغات میتوانند برای مخاطبان آزار دهنده باشد. بنابراین حتما از یک متخصص کمک بگیرید.
4. بازاریابی موتورهای جستجو:
برخی از کسب و کارهایی که دارای سایت هستند، از تبلیغات گوگل استفاده میکنند تا در نتایج اولیه گوگل قرار بگیرند. سپس هر فرد که بر روی تبلیغ کلیک کند، باید هزینهای بپردازد. کسانی که از تبلیغات گوگل استفاده میکنند در کمترین زمان بازخورد خوبی دریافت میکنند. اگر نمیدانید تبلیغات گوگل چیست و چگونه انجام میشود حتما مقاله زیر را بخوانید.
سئو یکی دیگر از روشهای بازاریابی میباشد. به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو سئو گفته میشود. از سئو در طولانی مدت نتیجه خوبی دریافت میکنید ولی این نتیجه خوب همیشگی و پایدار است. سئو دارای نکات و قواعدهای زیادی است که با رعایت آن میتوانید رتبه خوبی در صفحه نتایج گوگل کسب کنید.
5. تبلیغات درون برنامهای:
اگر ویدیویی در آپارات یا یوتیوب تماشا کرده باشید، تبلیغی در ابتدا یا پایان ویدیو نمایش داده میشود. در این روش از پیوند عمیق یا Deep Linking استفاده میکنند. به این منظور اگر مخاطب بر روی آن کلیک کند به صورت مستقیم به سایت اصلی هدایت میشود. تبلیغات درون برنامهای علاوه بر تبلیغ ویدیویی، ممکن است به صورت متن، بنر و Push Notification باشد.

در بازاریابی آنلاین چگونه اعتماد مردم را جلب کنیم؟
برخی هستند که هنوز به خرید آنلاین اعتماد ندارند و به خرید فیزیکی روی آوردهاند. در این صورت با استفاده از روشهای مختلف میتوانید اعتماد مردم را به خود جلب کنید و حتی مشتریهای قبلی خود را وفادار میکنید. برای مثال از روش مرجوع استفاده کرده یا حتی میتوانید کالایتان را به مدت 5 روز ضمانت کنید.
اصطلاحات مربوط به بازاریابی اینترنتی شامل موارد زیر میباشد:
Market .1: به مکانی که عرضه و تقاضا در آن انجام میشود مارکت گفته میشود.
Customer .2 یا مشتری: به کسانی که از کالا یا خدمات استفاده میکنند، مصرف کننده میگویند.
3. مارکتینگ میکس (marketing mix): مارکتینگ میکس یا P4 شامل 4 کلمه Price (قیمت)، product (محصول)، Place (مکان توزیغ) و promotion (ترویج) میباشد.
CRM .4: به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری اصطلاحا CRM گفته میشود.
SEO .5: سئو در واقع به موتورهای جستجو کمک میکند تا محصولات یا خدمات شما را به مردم معرفی کند.
6. پرداخت به ازای هر کلیک: Pay per click که به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است به شما کمک میکند که محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید.
اندازه گیری:
در آخر استراتژیهای بازاریابی را زیر نظر قرار دهید. استراتژی بازاریابی همان فعالیتهایی است که برای جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری استفاده میکنید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید بفهمید در این زمینه چقدر موفق بودهاید. این ابزار به شما کمک میکند تا دریابید مخاطبان از کدام کانال به سمت شما آمدند؟ از کجا خارج شدند؟ از کدام شهر آمدند یا حتی چند ثانیه یا چند دقیقه وقتشان را در وب سایتتان سپری کردهاند؟