تبلیغات کلیکی چیست؟
یکی از قسمتهای مهم کسب و کارها، تبلیغات میباشد که توسط آنها میتوانید کالا یا خدماتتان را به دیگران معرفی کنید. یکی از محبوبترین نوع تبلیغات، تبلیغات کلیکی است که اکثر فعالان اینترنتی با آن آشنا هستند. تبلیغات کلیکی یا PPC به معنای پرداخت مبلغ به ازای هر کلیک است. به این منظور هرکس که بر روی تبلیغات شما کلیک میکند، میبایست هزینهای را پرداخت کنید. اگر سایت شما محتوای ارزشمند داشته باشد، مخاطبان زیادی را جذب میکند. برای پیدا کردن بهترین سیستم تبلیغات کلیکی، باید تعداد مخاطبان آن سیستم را ارزیابی کنید. سایتی که میخواهد بنر شما را تبلیغ کند، باید از اعتبار بالایی برخودار باشد تا بتواند مخاطبان زیادی را به سمت سایتتان بیاورد. اگر به دنبال بازدیدهای مرتبط با خدمات یا کالایتان هستید، میتوانید از ابزار Google adword استفاده کنید.
تفاوت PPC و CPC چیست؟
همانطور که گفته شد PPC مخفف عبارت Pay Per Click است که به معنای پرداخت به ازای هر کلیک میباشد. اما CPC یا Cost Per Click به معنای هزینه هر کلیک است.
انواع تبلیغات کلیکی
1. تبلیغ کلیکی موتورهای جستجو: موتور جستجو با هزینهای که از شما میگیرد، سایت شما را در صفحه اول گوگل قرار میدهد. هرکس که بر روی تبلیغ کلیک کند، هزینهای از بودجه شما کسر میشود . این فرایند تا زمانی ادامه دارد که بودجه شما تمام شود. عبارت ad در کنار آدرس URL نشان دهنده تبلیغات کلیکی است.
2. تبلیغات محلی یا Local Search Ads: اگر کسب و کاری که دارید محدود به یک موقعیت خاص است، بهتر است از این روش استفاده کنید. تبلیغات محلی باعث میشود تا بتوانید تبلیغتان را بر اساس موقعیت جغرافیایی انجام دهید. برای مثال کسب و کار شما در شرق تهران قرار دارد. میتوانید تبلیغات را طوری تنظیم کنید که فقط برای کسانی که در شرق تهران قرار دارد قابل مشاهده باشد.
3. تبلیغات کلیکی بنری یا Banner PPC Ads: در این روش، باید یک بنر مربوط با کسب و کارتان طراحی کرده و آن را در اختیار سایتهای ارائه دهنده تبلیغات قرار دهید. به ازای هر کلیک بر روی بنر شما، هزینه مشخصی را باید پرداخت کنید.
4. تبلیغات کلیکی ویدیویی یا Video PPC Ads: زمانی که شما در حال تماشای ویدیویی در یوتیوب هستید، یک تبلیغ چند ثانیهای پخش میشود. اگر کاربر جذب آن تبلیغ شود بر روی آن کلیک میکند. در غیر این صورت تبلیغ را رد میکند. هزینه این نوع تبلیغ بیشتر است ولی از روشهای قدرتمند کلیکی محسوب میشود.

مزایا و معایب تبلیغات کلیکی شامل موارد زیر میباشد:
با استفاده از تبلیغات کلیکی میتوانید چند نوع تبلیغات مختلف برای کسب و کارتان درست کنید.
تبلیغات شما در چندین سایتهای معتبر قرار میگیرد که منجر به جذب مخاطبان زیادی میشود.
یکی دیگر از مزایای این نوع تبلیغ، ورود مستقیم کاربر به سایت مورد نظر میباشد. این فرایند موجب بهبود سئو میشود.
با استفاده از تبلیغات کلیکی به سرعت به نتیجه میرسید. بالعکس در روشهای دیگر، مانند سئو برای رسیدن به نتایج مدتها طول میکشد.
روند عملکرد این تبلیغ قابل مشاهده است و تبلیغ کننده میتواند کیفیت تبلیغ، مکان و جاگذاری در سایت و … را مشخص کند.
معایب:
ممکن است رقبای شما به منظور حذف سایتتان از صفحه اول گوگل، بی هدف بر روی تبلیغات شما کلیک کند. در این صورت هیچ بازخوردی دریافت نمیکنید و فقط مجبور به پرداخت هزینه میشوید. برای رفع این مشکل، سعی کنید آی پی (IP) های مشکوک را بلاک کنید.
هرگز بدون دانش و تجربه از تبلیغات کلیکی استفاده نکنید. زیرا جز هدر رفتن پولتان چیزی به جا نمیگذارد. همچنین انتظار نداشته باشید که کاربر به محض ورود به سایت تبدیل به مشتری شود.
6 تا از بهترین پلتفرمهای تبلیغاتی در ایران:
صباویژن
یکتانت
مدیااد
سنجاق
کلیک یاب
تپسل
برای اجرای موفقیت آمیز تبلیغات کلیکی و دریافت بازخورد باید به چند نکات توجه داشته باشد:
اول از همه هدف خود را از تبلیغات تعیین کنید. زیرا تعیین هدف به شما کمک میکند تا بهترین مدل تبلیغات را انتخاب کنید. همچنین شناخت مخاطب نیز اهمیت زیادی دارد. شما باید مخاطبان هدف خود را بشناسید و بدانید به چه چیزی نیاز دارد و به دنبال چی میباشد. منابع مالی و محدودیتهای خود را مشخص کنید. اینطوری نباشد که کل بودجه خود را صرف تبلیغات کنید. در این صورت نتیجهای دریافت نمیکنید. تبلیغات باید به صورت مستمر و پایدار باشد. بنابراین سعی کنید بودجه و منابع مالی خود را مشخص کنید.