نصب و راه اندازی فروشگاه اینترنتی
در سالهای اخیر، فروش کالا در اینترنت به اوج خود رسید و کمتر کسی به سراغ خرید حضوری میرود. به همین علت برخی از فروش اینترنتی استفاده میکنند تا در خانه هم درآمد داشته باشند. فکر کنم حداقل یکبار به سایت دیجیکالا سر زدهاید! این سایت یکی از بزرگترین کسب و کارهای آنلاین است که هر چه بخواهید در آن وجود دارد. شاید تصور کنید ساختن یک سایت مانند دیجیکالا بسیار زمان بر و پر هزینه است. اما باید بگویم ایجاد سایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا یا CMC بسیار راحت است. اگر شما قصد نصب و راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارید، این مقاله برای شماست! در ادامه با اصولی که برای نصب فروشگاه اینترنتی باید بدانید آشنا میشوید.
از مزایای فروشگاه اینترنتی میتوان به در دسترس بودن، حذف هزینه اضافی، مقایسه محصولات توسط خریدار، جلوگیری از سرقت کالا، جذب مشتریان بیشتر و دسترسی آسان اشاره کرد. همچنین دریافت سود و بازگشت سرمایه بسیار سریع اتفاق میفتد.
اصول راه اندازی فروشگاه اینترنتی
1. دامنه:
اول از همه نام برند خود را انتخاب کنید. سعی کنید نام برند خود را به گونهای انتخاب کنید که در ذهن مخاطب بماند. نام برندتان باید با حوزه فعالیتتان مرتبط باشد. از انتخاب نامهای بلند و پیچیده پرهیز کنید. برای خرید دامنه، با توجه به بازار هدف میتوانید از پسوند ir. یا com. یا از هر دوی آن استفاده کنید. دامنه به موتورهای جستجو کمک میکند تا بدانند سایت شما درمورد چیست؟
2. هاست:
در فروشگاه حضوری یک مغازه وجود دارد که تمام اجناس درون آن قرار میگیرد. فروشگاه اینترنتی نیز یک میزبان دارد که دیتاها در آن گذاشته میشوند. هاست به دو صورت اشتراکی و سرور مستقل هستند. با توجه به حجم دیتای فروشگاه اینترنتی، هاست مناسب تهیه کنید. برای خرید هاست، به سرعت لود، امنیت و کیفیت خدمات رسانی توجه داشته باشید.
3. روش طراحی سایت:
بعد از خرید هاست باید روش طراحی سایت را انتخاب کنیم. وردپرس، جوملا، مجنتو، پرستا شاپ و اپن کارت از سیستمهای مدیریت محتوای معروف هستند. سایت شما یک ویترین است که کالای شما در آن قرار میگیرد. بنابراین طراحی ویترین از اهمیت زیادی برخودار است زیرا میتواند مشتریان زیادی را جذب کند.
4. درگاه بانکی:
سایت خود را به درگاه بانکی متصل کنید. انتخاب درگاه بانکی بسیار مهم است. زیرا اعتبار شما را نشان میدهد.
5. دریافت مجوز:
وقتی وارد سایتی میشوید که هیچ مجوزی ندارد هرگز از آن سایت خرید نمیکنید. بنابراین برای اینکه بتوانید اعتماد مشتریان را به خود جذب کنید، باید سایتتان دارای مجوز باشد. مجوزها در سه دسته اینماد، پروانه کسب فروشگاه اینترنتی و مجوز ساماندهی محتوای فضای مجازی وجود دارد.
6. تبلیغات و سئو:
تبلیغات و سئو کمک زیادی به دیده شدن سایت شما میکنند و مخاطبان زیادی را به سمت سایتتان هدایت میکنند. به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو سئو گفته میشود. سئو سبب میشود که موتورهای جستجو سایت را درک کنند و به آن رتبه دهند. این رتبه تعیین میکند سایت در کدام صفحه گوگل قرار بگیرد.
بیشتر بدانید: تبلیغات کلیکی چیست؟

برای ایجاد فروشگاه اینترنتی از کدام سیستم مدیریت محتوا استفاده کنیم؟
همانطور که در مطلب بالا اشاره کردیم، برای طراحی سایت سیستم مدیریت محتواهای زیادی وجود دارد. اما محبوبترین آن وردپرس است. با نصب افزونه ووکامرس (Woocommerce) سایتتان را به فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید. همچنین شما میتوانید از جوملا، اپن کارت یا پرستا شاپ برای طراحی سایتتان کمک بگیرید. اما به دلیل محبوب نبودن منابع آموزشی کمی در رابطه با آن وجود دارد.
اگر هنوز محصول خود را برای فروش انتخاب نکردهاید، به نکات زیر توجه داشته باشید.
اول از همه در نظر بگیرید که نیاز مردم چیست و دنبال چه چیزی هستند. همچنین در نظر بگیرید که این محصول را میتوان به صورت آنلاین فروخت یا خیر؟ آیا محصولی که انتخاب کردهاید مخاطب دارد؟ قبل از شما چه کسانی اقدام به فروش این محصول کردند و بازخوردشان چه بود؟ اگر محصولی که انتخاب کردهاید در بازار رواج داشته باشد، کمک زیادی به شما میکند. به این منظور میتوانید از ابزار Google Keyword Planner یا Google Trends کمک بگیرید تا میزان محبوبیت محصول را بسنجید و بدانید کدام محصولات فروش بیشتری دارند؟
در غیر این صورت با استفاده از فوت و فن بازاریابی، بازار مختص به خود را ایجاد کرده و سپس استراتژی خود را تعیین کنید. سود فروش هر محصول را طوری تنظیم کنید که به سود دهی کلی برسید. رقبان خود را بسنجید. فرض کنید کتابی با قیمت 90 هزار تومان خریدید و با قیمت 100 هزار تومان به فروش گذاشتهاید. در حالی که متوجه میشوید یک سایت دیگر همین کتاب را با قیمت 95 هزار تومان برای فروش گذاشته است. در این صورت باید بدانید که میتوانید مخاطب خود را مجبور به خرید کتاب 100 هزاری کنید؟ بنابراین از قبل رقبان خود را زیر نظر قرار دهید تا بتوانید مشتریان آنها را به سمت خود بکشید.
اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی
بعد از نصب و راه اندازی فروشگاه اینترنتی میتوانید اپلیکیشن فروشگاه خود را طراحی کنید. استفاده از این ترفند سبب میشود تا هم مخاطبان جدیدی جذب کنید و هم مخاطبان قبلی خود را وفادار نگه دارید. سایت فروشگاههای معروفی مانند دیجیکالا، ترب، شیپور، دیوار و… برای افزایش مخاطب از این روش استفاده کردهاند. خرید راحت، ارسال نوتیفیکیشن به مشتریان برای آگاهی از تخفیفات یا محصولات جدید، استفاده کاربران Android و ios بدون محدودیت و گذاشتن اپلیکیشن فروشگاهی خود در برنامههای معروف نظیر بازار، گوگل پلی و… از مزایای اپلیکیشن فروشگاهی محسوب میشود.