سئو و گوگل ادز را میتوان دو مسیر جدا از هم دانست که هر دو برای رسیدن به نتایج برتر به شما کمک میکند. برخی برای بهبود کسب و کارهایشان از این دو روش استفاده میکنند. اما برخی گوگل ادز را به سئو ترجیح میدهند. با این حال نمیتوان به سوال سئو بهتر است یا گوگل ادز جواب قطعی داد. زیرا بستگی به نوع بیزینس دارد. با ما همراه باشید تا با تفاوت سئو و گوگل ادز آشنا شویم.
گوگل ادز(Google Ads) چیست؟
گوگل ادز یکی از معروفترین سرویسها از گوگل است. استفاده از این سرویس، هزینههای مختلفی دارد. گوگل ادز به صورت یعنی پرداخت به ازای هر کلیک کار میکند. به این منظور، هرکس که روی تبلیغ شما کلیک میکند، باید مبلغی بپردازید. هزینهها بر اساس کلیدواژه تعیین میشود. کلیدواژههایی که محبوب هستند هزینه بیشتری دارند. همچنین علاوه بر کلیدواژه، هزینه گوگل ادز به بازار شما و رتبه ای که میخواهید به آن برسید بستگی دارد. در گوگل ادز تا زمانی که هزینه را پرداخت میکنید، سایت شما را به کاربر نشان میدهد و پس از اتمام هزینه، نمایش شما نیز به اتمام میرسد.
سئو(Seo) چیست؟
هدف از سئو کردن سایت جذب مخاطب است که نیاز به رنکینگ بالا در گوگل میباشد. با استفاده از تکنیکهایی که برای سئو وجود دارد، میتوانید سایت را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. بهینه سازی سبب میشود موتورهای جستجو سایت را بر اساس فاکتورهای تعیین شده، بررسی کند و در آخر رتبه سایت را مشخص کند. هرچه سئو قویتر باشد، رتبهای که در گوگل کسب میکند نیز بالاتر میرود. سئو کردن سایت نیازمند به صبر، حوصله و زمان میباشد. بعد از گذشت مدتی که سایت در صفحه اول گوگل قرار میگیرد، میتوانید از مزایای جایگاه سایت بهره ببرید. به همین علت برخی سئو را سرمایه گذاری بلند مدت میدانند.
بیشتر بخوانید: اصول اولیه سئو
اما تفاوت سئو و گوگل ادز در چیست؟
- 1. در گوگل ادز میتوانید تعداد کلیدواژه زیادی را قرار دهید اما در سئو محدودیتی وجود دارد و نمیتوانید با کلمات کلیدی زیادی در صفحات برتر گوگل قرار بگیرید.
- 2. همانطور که گفته شد، سئو نیاز به زمان نسبتا زیادی دارد. بنابرای اگر از نظر زمان محدودیت دارید، میتوانید از گوگل ادز استفاده کنید.
- 3. سایتهایی که از طریق گوگل ادز در صفحه اول گوگل قرار میگیرند، ممکن است بالاتر از سایتی که سئو شده مشاهده شوند. فرض کنید سایت شما رتبه یک را در گوگل کسب کرده است. ولی سایت رقیبتان با استفاده از گوگل ادز بالاتر از سایت شما به نمایش در میاید.
- 4. اگر به دنبال ننیجه دائمی هستید، باید از سئو استفاده کنید. زمانی که شما سایت خود را به طور دائمی بهبود بدهید، رتبه سایت ثابت مانده و افت پیدا نمیکند. مگر اینکه از سئو کلاه سیاه استفاده کرده باشید!

5. یکی دیگر از مهمترین تفاوت سئو و گوگل ادز پرداخت هزینه میباشد. در گوگل ادز با بالا رفتن تعداد کلیکها، هزینه آن نیز افزایش میابد. با این حال در سئو فرقی ندارد یک نفر وارد سایت شده است یا صد نفر. سئو در هر شرایط نیاز به پرداخت هزینه ندارد.
6. یکی از مزایای گوگل ادز، تضمین کسب و کار شما در نتایج جستجو است که سئو از این ویژگی بهره نمیبرد.
7. سایتهایی که از طریق تبلیغات در نتایج جستجو قرار میگیرد، تحت عنوان Ad هستند که برخی آن را قبول نداشته و نتایج ارگانیک را ترجیح میدهد.
8. گوگل ادز میتواند نتیجه فرآیند را در لحظه به نمایش بگذارد اما در سئو همچین قابلیتی وجود ندارد.
9. در سئو برای جذب مخاطب نیاز به محدودیتی ندارید و میتوانید برای طیف گستردهای از مخاطبان محتوای خود را بهینه سازی کنید. اما در گوگل ادز میبایست بر روی برخی کلمات کلیدی خاص و مهم تمرکز کنید و گروه خاصی را مد نظر قرار دهید. اگر میخواهید مخاطبان خود را افزایش دهید، نیاز به هزینه نسبتا زیادی میباشد.
10. یکی از مشکلاتی که در زمینه خرید آنلاین برای مشتریان وجود دارد، عدم اعتماد است. استفاده از سئو سبب میشود با کسب رتبه خوب در صفحه نتایج، این اعتماد برای مشتریان بوجود بیاید.
11. گوگل ادز باعث میشود افرادی به سمت سایت شما هدایت شوند که دقیقا به دنبال محصول یا خدمات شما هستند. بنابراین فروش محصولات به سرعت افزایش پیدا میکند.
12. در فرایند سئو، فاکتورهای زیادی وجود دارد و نمیتوان سرمایه برگشتی را محاسبه کرد. اما با استفاده از گوگل ادز میتوانید به محاسبه سرمایه برگشتی بپردازید.
تاثیر گوگل ادز بر سئو
برخی تصور میکنند گوگل ادز تاثیر مستقیمی در سئو میگذارد که اینطور نیست! کلیکها و رتبهای که توسط گوگل ادز به دست آورده میشود بر روی سئو تاثیر مستقیم ندارد اما به صورت غیر مستقیم تاثیرگذار است. برای مثال فردی توسط تبلیغات وارد سایت شما میشود. ممکن است این فرد فقط در آن صفحه نماند و به صفحات دیگر را نیز مشاهده کند. در این صورت مدت زمان زیادی در سایت میماند که روی سئو تاثیر میگذارد. همچنین در صورت کسب رضایت مخاطب، ممکن است دفعه بعدی برند شما را سرچ کرده و از سایت بازدید کند.