Notice: Undefined variable: a in /home/kamtoo/domains/kamtool.ir/public_html/wp-load.php on line 18

Notice: Undefined variable: a in /home/kamtoo/domains/kamtool.ir/public_html/wp-load.php on line 26
سئو تکنیکال چیست؟ چند فاکتور مهم سئو تکنیکال

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یا Technical SEO یکی دیگر از بخش‌های مهم سئو است که زیر ساخت‌های سایت را بهینه میکند تا برای موتورهای جستجو قابل درک باشد. همانطور که میدانیم، گوگل و موتورهای جستجو در تلاش هستند تا نتایج بهتر و جذاب‌تر را در اختیار مخاطبان قرار دهند. ربات‌های گوگل با فاکتورهایی که مد نظر دارند، در وب سایت‌ها میخزند و ارزیابی میکنند. به همین علت استفاده از سئو تکنیکال به موتورهای جستجو کمک میکند تا رتبه سایت را بر اساس فاکتور‌های رتبه دهی ثبت کند.

مزایای استفاده از سئو تکنیکال

سئو فنی با افزایش رنکینگ شما در گوگل، شانس دیده شدن سایتتان را افزایش میدهد. به این منظور، کاربران زیادی محتوای شما را مشاهده میکند که باعث جلب توجه گوگل میشود. سئو فنی با بهینه کردن سایت موجب تجربه کاربری بهتر شده و کاربران را به مدت طولانی جذب خود میکند. همچنین سایتی که از نظر فنی بهینه باشد، کمتر در معرض هک قرار میگیرد.

فاکتورهای مهم سئو تکنیکال

1.SSL و https:

در همه مباحث، امنیت حرف اول را میزند! SSLها را میتوان تکنولوژی امنیتی در نظر گرفت که لینک کد گذاری شده بین وب‌ سرور و مروگر تشکیل میدهد. برای اینکه تشخیص دهید سایتی از SSL استفاده میکند یا خیر باید به URL سایت توجه کنید. در ابتدای این آدرس به جای http پروتکل امن https قرار دارد.

2. سرعت سایت:

سرعت سایت برای مخاطبان اهمیت زیادی دارد. زیرا آنها به مدت طولانی برای لود شدن یک سایت صبر نمیکند. برخی از روش‌های افزایش سرعت سایت:

. استفاده از هاست سریع

. استفاده از اسکریپت‌ها و افزونه‌ها را به حداقل برسانید

. با ابزار GZIP صفحات را فشرده سازی کنید

. فایل‌های تصویری با سایز کم در سایت قرار دهید

3. سازگار بودن وب سایت با موبایل:

طراحی کردن سایت واکنش گرا باعث میشود سایت به صورت خودکار در دستگاه‌هایی مانند موبایل، تبلت یا دسکتاپ نمایش داده شود. وب سایت واکنش گرا از عواملی است که گوگل توجه زیادی به آن میکند.

سئو تکنیکال

4. Code Bloat:

به کدهای غیرضروری که در سایت قرار دارد را Code Bloat میگویند. استفاده بیش از حد از کد اثر منفی بر روی تجربه کاربری میزارد. زیرا باعث کاهش سرعت سایت میشود. همچنین خزنده‌های موتور جستجو که به منظور خزیدن و بررسی وارد سایت پر از کد میشوند، باید زمان زیادی را صرف کنند. در نتیجه باعث کاهش بودجه خزش برای سایت میشود.

5. لینک سازی:

هنگام بررسی کردن خزنده از سایت، لینک‌های موجود را دنبال میکند تا محتوای جدیدی پیدا کند. استفاد از یک ساختار لینک داخلی قوی به خزنده کمک میکند تا به تمامی صفحات سایت دسترسی داشته باشد.

6. نقشه سایت یا Sitemap:

نقشه سایت یک فایل راهنما برای گوگل است. زیرا نقشه سایت فایلی است که دارای URLهای تمام صفحات میباشد. به همین علت خزنده‌های به آسانی از وب سایت بازدید میکند. همچنین استفاده نقشه سایت برای وب سایت‌هایی که داری صفحات زیاد و عمیقی هستند واجب است.

7. صفحات 404 و لینک‌های شکسته:

حداقل یکبار با خطای 404 مواجه شده‌اید! خطای 404 به این معنا است که صفحه محتوایی ندارد یا آدرسش تغییر کرده است. زمانی که گوگل با این صفحات مواجه شود، رتبه سایت را کاهش میدهد. زیرا کسب رضایت کاربران در اولویت گوگل است. برای از بین بردن این خطا میتوانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

8. استراکچر دیتا structured data‌:

استراکچر دیتا قطعه کدهایی هستند که به به قالب سایت اضافه میشود تا محتوای سایت را به موتورهای جسنجو معرفی کند. استراکچر دیتا تاثیر بسزایی بر سئو تکنیکال دارد و همچنین اعتبار سایت را نزد گوگل افزایش میدهد. زیرا که استراکچر دیتا اطلاعاتی را به عرضه میگذارد تا برای موتورهای جستجو قابل درک باشد.

9. فایل robot.txt:

برای اینکه بتوانید با ربات و خزنده‌های گوگل ارتباط بگیرید، باید فایل robot.txt را بهینه کنید. برای مثال به شما این امکان را میدهد که از خزنده بخواهید چه صفحاتی را ایندکس کند و چه صفحاتی را نادیده بگیرد. زیرا برخی مطالب وجود دارد که فقط برای اطلاع رسانی به مخاطب است و نیازی نیس خزنده آن را بررسی کند.

10. صفحات تکراری:

وجود صفحه تکراری اثر منفی بر روی رتبه سایت میگذارد. این اشتباه در اکثر سایت‌های فروشگاهی رخ میدهد. برای مثال محصولی با رنگ‌های مختلف وجود دارد و شما برای هر رنگ یک صفحه ایجاد میکنید. بنابراین سایت شما صفحات تکراری و بیهوده زیادی دارد. برای رفع این مشکل میتوانید از تگ کنونیکال کمک بگیرید. این تگ از گوگل میخواهد که برخی صفحات را یونیک تشخیص ندهد و همچنین از ایندکس کردن آن جلوگیری کند.

11. نو ایندکس کردن صفحات نامرتبط:

برخی صفحات وجود دارند مانند پرداخت، فاکتورهای خرید و صفحه ورود که از نظر گوگل ارزش محتوایی ندارند ولی برای مخاطبان لازم و ضروری است. شما میتوانید با استفاده از تگ no index  از گوگل بخواهید که آنها را ایندکس نکند.

2 روش برای پیدا کردن صفحاتی که برای ایندکس شدن مشکل دارند:

1.گوگل سرچ کنسول

در بخش Coverage Report در گوگل کنسول، نشان میدهد که گوگل چه صفحاتی را میتواند ایندکس کند و چه صفحاتی را نمیتواند.

2.سایت Ahrefs

با کمک گرفتن ازاین سایت میتوانید سایت خود را از نظر سئو بررسی کنید. سایت Ahrefs اطلاعاتی مانند نمره سلامت سایت، سرعت بارگیری صفحه و مشکلات موجود را در اختیار شما میگذارد.