گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک نوع ابزار تحلیلگر محسوب میشود که گوگل آن را در سال 2005 به مردم معرفی کرد. این وسیله آمار بازدیدکنندگان را به طور رایگان در اختیار کاربران میگذارد. اگر صاحب کسب و کار آنلاین هستید و میخواهید مخاطبان خود را زیر نظر قرار دهید، حتما از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. زیرا که اطلاعات بسیار زیاد و مفیدی در اختیارتان میگذارد. این ابزار به شما نشان میدهد که مخاطب از کجا وارد سایت شده است؟ یا چه میزان ترافیکی دریافت کردهاید؟ همچنین این ابزار معروف به شما راه حلهای به منظور افزایش بازدیدکنندگان ارائه میدهد.
چرا به گوگل آنالیتیکس نیاز داریم؟
اگر درمورد رفتار مخاطب چیزی ندانید و هزاران بازدید کننده داشته باشید هیچ فایدهای برایتان ندارد. اگر صاحب وب سایت یا وبلاگ هستید حتما باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. این ابزار با گزارشهایی که به شما میدهد باعث افزایش فروش و ترافیک میشود. اگر وب سایت فروشگاهی دارید، گوگل آنالیتیکس به شما نشان میدهد که مخاطب چه چیزهایی را به سبد خرید خود اضافه یا حذف کرده است. همچنین این ابزار این امکان را به شما میدهد تا بدانید مخاطبان در کدام قسمت سایت فعالیت بیشتری دارند یا در چه زمانی به سایتتان مراجعه کردهاند.
اصطلاحات گوگل آنالیتیکس:
1. رویداد (Event): رویدادها تعاملی هستند که باعث بازدید از صفحه یا مذاکره در گوگل آنالیتیکس میشوند. برای مثال فردی وارد وب سایت شما شد و رو قسمت وبلاگ سایت کلیک کرد. این یک نوع رویداد محسوب میشود.
2. نرخ تعامل (Engaged sessions): اطلاعات در این قسمت به شما نشان میدهد که هر کاربر چند ثانیه در یک صفحه مانده است؟ بنابراین میتوانید بفهمید که کدام محتوا یا قسمت سایت برای کابران جذابتر بوده است.
Measurement ID .3: این ویژگی که به تازگی ارائه شده است، به شما این امکان را میدهد تا دو نسخه را به طور همزمان بسنجید. به این منظور فرض کنید نسخه جدیدی از سایتتان را طراحی کردهاید و میخواهید با نسخه فعلی مقایسه کنید. برای این کار از ویژگی Measurement ID استفاده کنید.
4. کاربرد موبایل (Mobile Usage): اکثر مردم از موبایل یا تبلت برای اتصال به اینترنت استفاده میکنند. بنابراین باید این را در نظر بگیرید که چند درصد از بازدید کنندگان از موبایل استفاده کردهاند؟ آیا رفتارشان با کاربران دسکتاپ تفاوتی دارد؟
5. کاربران فعال (Active users): این قسمت تعداد کاربرانی که در مدت زمان مشخصی با شما تعامل داشتهاند را به نمایش میگذارد. میتوانید کاربران فعال را با توجه به تاریخ، کشور و نوع دستگاه دسته بندی کرد.
6. بررسی وضعیت کاربران (User Explorer): یکی دیگر از اصطلاحاتی که باید بدانید، بررسی وضعیت کاربران است. شما میتوانید رفتار تک تک مخاطبان را زیر نظر قرار بدهید. برای مثال رویدادهایی ایجاد کردهاند، بازدید از صفحه و مسیر مذاکره مخاطب در این قسمت قرار میگیرد.
7. رفتار (Behavior): این قسمت مربوط به تعاملات مخاطبان است. به این منظور مخاطب از کدام صفحه بازدید کرده و چه مدت زمانی را صرف کرده است؟ یا چه فعالیتی حین بودن در سایت انجام داده است؟
چه کسانی باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنند؟
دیجیتال مارکترها باید کار با گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرند. زیرا بدون این ابزار نمیتوان نرخ تبدیل را برای کسب و کارهای آنلاین محسابه کرد. وبمسترها، صاحبان وب سایت شخصی و صاحبان کسب و کارهای آنلاین نیز باید از گوگل آنالیتیکس کمک بگیرند تا رفتار مخاطبان خود را زیر نظر قرار دهند. فرقی ندارد که صاحبان کسب و کار از سایت استفاده میکنند یا اپلیکیشن!

متریکهای مهم در گوگل آنالیتیکس:
Sessions.1 یا سشن: گوگل آنالیتیکس همه رفتارهای مخاطب را ظبط کرده و در قالب سشن قرار میدهد. مدت زمان هر سشن 30 دقیقه است. اگر از 30 دقیقه بیشتر شود، سشن جدید محسوب میشود.
New users .2: بازدیدکنندگانی هستند که برای اولین بار وارد سایت میشوند.
Users .3: بازدیدکنندگانی که حداقل یک بار در سایت سشن داشتهاند در این قسمت قرار دارند.
ابزارهای مشابه با گوگل آنالیتیکس
ابزارهایی وجود دارند که دارای عملکردهایی شبیه با گوگل آنالیتیکس هستند. برای مثال ابزار سرچ کنسول، MOZ و Semrush برای بررسی و تحلیل اطلاعات وب سایت مورد استفاده قرار میگیرند.
بیشتر بخوانید: چگونه بک لینک بسازیم؟
متریکهای مربوط Behavior
Bounce rate .1 یا نرخ پرش زمانی محاسبه میشود که کاربر بدون انجام کاری از سایت خارج شود.
Exite rate .2 یا همان نرخ خروج تعداد دفعات خروج بازدیدکننده از صفحه به تعداد دفعات نمایش صفحه را نمایش میدهد.
Pages/session .3 تعداد بازدید صفحات بر یک session را به صورت میانگین نشان میدهد.
Session duration .4 مدت زمان سپری شده در یک سشن در این قسمت قرار دارد.
مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست؟
1. رایگان
2. امکان استفاده در سایت و اپلیکیشن
3. رابط کاربری مناسب
4. گرفتن گزارشات دلخواه
5. نمایش اطلاعات در انواع گوناکون چارتها
6. استخراج اطلاعات گسترده و ارزشمند در مورد رفتار کاربران
حال معایب گوگل آنالیتیکس چیست؟
این ابزار به دلیل تنظیمات و متریکهای گستردهای که دارد استخراج گزارشات برای کاربران معمولی پیچیده است. محدودیت نسخه معمولی به ۱۰ میلیون بازدید صفحه در ماه و عدم امکان گرفتن گزارشات مرتبط با مخاطبان به صورت Real-time در بازههای زمانی متفاوت از دیگر معایب گوگل آنالیتیکس محسوب میشود.