Notice: Undefined variable: a in /home/kamtoo/domains/kamtool.ir/public_html/wp-load.php on line 18

Notice: Undefined variable: a in /home/kamtoo/domains/kamtool.ir/public_html/wp-load.php on line 26
گوگل ترندز چیست؟ - آشنایی با گوگل ترندز

گوگل ترندز چیست؟

یکی از روش‌های بهینه سازی سئو و افزایش ترافیک، انتخاب کلمه کلیدی میباشد. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان ابزارهای زیادی وجود دارد. برای مثال ابزار Keyword Planner کلمه کلیدی مربوط با کسب و کار و میزان سرچ آن را به شما نمایش میدهد. اما با این ابزار نمیتوانید دو یا چند کلمه را با یکدیگر مقایسه کنید. گوگل ترندز به شما کمک میکند تا از بین چند کلمه، کلمه کلیدی را که از میزان محبوبیت بالایی برخوردار است را انتخاب کنید. گوگل ترندز یکی از بهترین ابزار برای جستجو و مقایسه کلمات کلیدی به شمار میرود. با ما همراه باشید تا با گوگل ترندز بیشتر آشنا شویم.

گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟

Trend در زبان انگلیسی به معنای روند است به این منظور که در Google Trends میتوانید روند جستجوی کلمات کلیدی را ارزیابی کنید. همانطور که گفتیم، این ابزار قادر است علاوه بر اینکه تعداد سرچ و میزان محبوبیت کلمه کلیدی را نمایش دهد، دو کلمه کلیدی شبیه را مقایسه کند. این ویژگی سبب شده تا گوگل ترندز نسبت به دیگر ابزارها برتری داشته باشد.

همچنین با استفاده از گوگل ترندز میتوانید کلمه کلیدی را از نظر موقعیت جغرافیایی، مدت زمان و دسته بندی موضوعی فیلتر کنید. این ابزار محبوب به شما تعداد دفعات سرچ کلمه را نمایش نمیدهد بلکه از مقیاس بین 0 تا 100 استفاده میکند. هرچه عدد به 100 نزدیک‌تر باشد، به این معنا است که کاربران زیادی کلمه را سرچ کرده‌اند.

کاربرد گوگل ترندز چیست؟

1. انتخاب نوع بیزنس:

اگر میخواهید کسب و کاری راه اندازی کنید ولی نمیدانید مردم به دنبال چه هستند و نیازشان چیست میتوانید از گوگل ترندز کمک بگیرید. زمانی که کلمه کلیدی خرید را در این ابزار سرچ کنید متوجه میشوید مردم به خرید کدام محصول اشتیاق بیشتری نشان میدهد. یا فرض کنید بین فروش لباس بچگانه و فروش لوازم بهداشتی سردرگم مانده‌اید. با استفاده از گوگل ترندز میتوانید میزان محبوبیت این دو را پیدا کنید.

2. انتخاب پر فروش‌ترین محصولات:

برای مثال شما یک سایت فروش لباس بچگانه ایجاد کرده‌اید اما با بودجه کمی که دارید میخواهید رو محصولی که فروش بیشتری دارد تمرکز کنید. در این مواقع میتوانید از گوگل ترندز استفاده کنید تا بدانید که کفش بچگانه محبوبیت بیشتری دارد یا شلوار بچگانه؟ بنابراین میتوانید بخشی از بودجه خود را به محصولی که محبوبیت بالایی دارد اختصاص دهید. مانند تصویر زیر که دو موضوع بازاریابی و دیجیتال مارکتنیگ را مقایسه کردیم.

گوگل ترندز

3. ترندهای فصلی:

 
برخی از موضوعات هستند که در بازه‌های زمانی مشخصی تکرار میشوند. ممکن است این موضوعات هر سال یا هر فصل مورد توجه قرار بگیرد. فروش چتر، شال گردن، کلاه و … در فصل زمستان یا پاییز فروش زیادی دارد. حتی برخی ترندها مربوط به یک روز است. برای مثال روز مادر را در نظر بگیرید که 23 دی در سال 1401 بود. کلمه کلیدی روز مادر در 23 دی به اوج خود رسید. درحالیکه از فردای همان روز روند این کلمه نزولی بود. بنابراین با در نظر گرفتن بازه زمانی میتوانید برای تولید محتوای بهینه برنامه ریزی کنید تا همه چی به موقع به خوبی پیش برود.

بیشتر بخوانید: تبلیغات کلیکی چیست؟

4. گرفتن آمار از یوتیوب:

کسانی که از یوتیوب برای تولید محتوا استفاده میکنند، میتوانند از از این ابزار کمک بگیرند. زیرا برای ایده‌یابی، پیدا کردن موضوعات ترند و ترندهای فصلی کاربرد زیادی دارد و با استفاده از آن میتوانید محتوای موثری تولید کنید.

5. جستجو بر اساس موقعیت جغرافیایی:

یکی دیگر از کاربردهای این ابزار گوگل، جستجو کردن کلمات کلیدی بر اساس موقعیت جغرافیایی میباشد. یعنی شما میتوانید میزان محبوبیت یک موضوع را در سطح شهر و استان بسنجید. در تصویر زیر بیشترین جستجو در شهر همدان میباشد.

گوگل ترندز

6. رصد کردن رقبا:

در این ابزار میتوانید رقیبتان را زیر نظر قرار دهید و عملکردشان را در برابر کسب و کارتان مشاهده کنید.

7. موضوعات مرتبط:

در قسمت اخر گوگل ترندز، بخشی وجود دارد که میتوانید موضوعات مرتبط با کلمه کلیدی را مشاهد کنید.

گوگل ترندز

8. بررسی برندهای مختلف:

با استفاده از این ابزار میتوانید از بین برندهای مختلف، برند محبوب را انتخاب کنید. برای مثال ما برند لنوو و ایسوس را مورد بررسی قرار دادیم:

گوگل ترندز

ترفندهای گوگل ترندز:

CSV.1: این ویژگی به شما کمک میکند تا از نتایج خروجی اکسل با پسوند CSV تهیه کنید.

Share .2: میتوانید نتایج را به اشتراک بگذارید.

Embed .3: Embed یا درون ریزی یک تگ اسکریپت به شما میدهد که میتوانید آن را به کد سایت خود اضافه کنید تا نتیجه را به صورت یک iframe به نمایش بگذارد

مزایای استفاده از گوگل ترندز چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که ما را به سمت گوگل ترندز ببرد. این ابزار فقط برای پیدا کردن ترندها کاربرد ندارد. بلکه برای دیگر اهداف بازاریابی دیجیتالی نیز از گوگل ترندز استفاده میکنند. این ویژگی گوگل برای کمپین‌های تبلیغاتی یا همان گوگل ادز مورد استفاده قرار میگیرد و به بودجه شما کمک میکند. برای تولید محتوای خبری این نوع سرویس گوگل کمک بسزایی به شما میکند. زیرا با ایده دادن به شما میتوانید از آن الهام بگیرید و محتوای ارزشمند تولید کنید. گوگل ترندز به شما این امکان را میدهد تا اشکال مختلف نوشتاری یک کلمه را مقایسه کنید. از دیگر مزایای آن میتوان به سئوی سایت اشاره کرد. زیرا این ابزار قدرتمند باعث میشود محتوایی تولید کنید که با نیاز مخاطب یکسان باشد و مخاطب را جذب کند.

رایگان بودن گوگل ترندز سبب شده کسانی که بودجه کمی دارند، بتوانند به صورت رایگان از این ابزار استفاده کنند. همچنین تمام قسمت‌های گوگل ترندز در ایران بدون محدودیت قابل اجرا است. در حالیکه اکثر ابزارهای موجود در این زمینه در ایران تحریم هستند. گوگل ترندز علاوه بر مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز میباشد. اعدادی که این ابزار به ما نمایش میدهد، دقیق نبوده و به صورت نسبی هستند. ممکن است برخی با توجه به شرایطی که دارند برای مدتی به اینترنت دسترسی نداشته باشند. بنابراین نمیتوانند از این ابزار استفاده کنند.

مقالات دیگر