افت رتبه در موتورهای جستجو یکی از بدترین اتفاقاتی است که امکان دارد برای هر سایتی پیش بیاید. در این مواقع باید به دنبال چاره بگردید و مشکلات سایت را برطرف کنید. به طور کلی میتوان گفت رتبه سایت به دو دلیل کاهش پیدا میکند. ممکن است گوگل شما را جریمه کرده است یا سایت دارای مشکلات داخلی میباشد. بنابراین باید عملکرد و وضعیت سایت را بررسی کنید. با ما همراه باشید تا با دلایل افت رتبه در موتورهای جستجو آشنا شویم.
1. نرخ پرش بالا:
تعداد افرادی که وارد سایتتان میشود و بدون بازدید از صفحات دیگر از سایت خارج میشود، نرخ پرش محسوب میشود. هرچه این عدد بیشتر باشد وضعیت نگران کنندهای بوجود میاورد. گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکند تا نرخ پرش سایت را مشاهده کنید.
2. مشکلات سئو:
سئو تاثیر زیادی بر رتبه سایت میگذارد. اگر میخواهید در صفحات برتر گوگل قرار بگیرید، باید با اصول سئو آشنا شوید. برای مثال صفحاتی با محتوای تکراری، محتوای کم و بی ارزش و صفحاتی که دارای ارور 404 هستند از رایجترین مشکلات سئو محسوب میشوند.
3. انتقال هاست و دامنه:
ممکن است صاحب کسب و کار اینترنتی تصمیم بگیرد که سایتش را به دامنه یا هاست دیگر منتقل کند. اگر این عمل به طور نادرستی انجام شود، باعث از دست رفتن رتبه سایت میشود.
4. سئو منفی:
یکی دیگر از دلایل افت رتبه سئو منفی میباشد. در این صورت باید بفهمید که چه کسی به شما بک لینک مخرب داده است. ابزارهای Moz ، alexa و ahref به شما کمک میکند تا بک لینکها را از نظر اسپم یا غیرقانونی بودن مورد بررسی قرار دهید.
5. افت رتبه بعد از بروز رسانی الگوریتم گوگل:
زمانی که گوگل الگوریتمهای خود را بروز رسانی کند، سایت با افت رتبه مواجه میشود. زیرا ممکن است سایت با الگوریتم جدید مطابقت نداشته باشد. در این صورت باید سایت خود را مطابق الگوریتمها آپدیت کنید تا رتبه از دست رفته را پس بگیرید. پس همیشه پیگیر باشید تا از تغییرات جدید گوگل به سرعت آگاه شوید.
6. افزایش رتبه رقیبان:
اگر رقیبان شما فعالیتهای بهتری برای سایت خود انجام دهد از گوگل رتبه خوبی میگیرد. بنابراین رقیبان خود را زیر نظر قرار دهید. بدانید که رقیبتان از چه استراتژی استفاده کرده است.

7. گوگل سایت را جریمه کرده است:
جریمه توسط گوگل به سه روش بن کردن، دستی و الگوریتمی صورت میگیرد.
1. دستی: در این روش کارمندان گوگل یک سایت را پنالتی میکند. این اتفاق زمانی میفتد که صاحب یک سایت همه خط قرمزهای گوگل را رد کرده است. سپس یک هشدار در صفحه کنسول به مدیر سایت ارسال میشود تا بداند به چه دلیل توسط گوگل جریمه شده است.
2. مجازات الگوریتمی: مجازات الگوریتمی بدون دخالت کارمندان میباشد. الگوریتمهایی مانند پاندا، پنگوئن و ..و محتوای سایت را مورد بررسی قرار میدهد. در صورت مواجه با مشکل، به گوگل گزارش میدهد. حتما مقاله الگوریتمهای گوگل را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید.
3. بن: بن کردن سایت یکی از اتفاقات نادر است که از سمت گوگل انجام میشود. اگر سایتی به طور غیر قانونی فعالیت کند گوگل آن را بن میکند. بن به معنای از دست رفتن کامل سایت است. اصطلاحا به آن میگویند مرگ سایت! سایتهایی که منتشر کننده ویروس به مخاطب هستند یا مطالب خشونت آمیز یا نژاد پرستانه منتشر میکنند بن میشوند.
8. نقص در تجربه کاربری:
اگر سایتی دارای نقص کاربری زیادی باشد، نمیتواند مخاطب را وادار به بازدید از سایت کند. زیرا به سرعت سایت را ترک میکند. ارتقاء و بهبود تجربه کاربری، راحتی ناوبری، ارائه محتوا و خدمات متناسب با نیازهای مخاطب راه حلی برای حل این مشکل است.
9. سرعت پایین:
پایین بودن سرعت سایت یکی دیگر از دلایل افت رتبه در موتورهای جستجو است. زمانی که بارگذاری سایت از 3 ثانیه بگذرد، بسیاری سایت را ترک میکنند. که باعث کاهش بازدید و ترافیک میشود. استفاده بیش از اندازه افزونه، بارگذاری عکس و فیلمهایی با حجم بالا از مواردی هستند که در کاهش سرعت سایت تاثیر گذار هستند.
10. گوگل سایت را خزش نکرده است:
بعد از بارگذاری محتوا، یک هفته یا بیشتر طول میکشد تا گوگل آن را بررسی کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که گوگل به سرعت به شما رتبه دهد.
چه مواردی باعث پنالتی سایت از سمت گوگل میشود؟
نرم افزارهای جاسوسی یا تبلیغاتی، لینک پنهان، محتوایی با کلمه کلیدیهای بی ربط، محتوای کپی و ریدایرکتهای نامناسب از مواردی هستند که گوگل توجه زیادی به آنها دارد. انجام این موارد باعث جریمه از سمت گوگل میشود.