اگر میخواهید سئوی سایت خود را بهبود دهید تا در نتایج برتر گوگل قرار بگیرید، از اهمیت اسکیما (Schema) غافل نشوید. اسکیما جزئی از سئو تکنیکال محسوب میشود. نشانه گذاری اسکیما که در سایت صورت میگیرد، به موتورهای جستجو کمک میکند تا درمورد محتوای شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. با ما همراه باشید تا با نشانه گذاری اسکیما بیشتر آشنا شویم.
اسکیما(Schema) چیست؟
اسکیما یک قطعه کدی است که به سایت اضافه میشود. به زبان ساده میتوان گفت اسکیماها شامل علامتها و نشانههایی هستند که استفاده از آن سبب میشود موتورهای جستجو درک بیشتری از محتوای سایت شما داشته باشد.
اسکیماها در کدام جایگاه سایت قرار میگیرند؟
شناسایی نشانه گذاری اسکیما توسط موتورهای جستجو به راحتی انجام میشود. توصیه میشود برای قرار دادن اسکیماها از چند اصول پیروی کنید تا بازخورد مثبتی دریافت کنید. بهتر است اسکیما را در تاریخ انتشار، تصاویری که بارگذاری شدهاند، نویسنده، فرمت صفحه و عنوان صفحه قرار دهید. استفاده از نشانه گذاری اسکیما فقط درک محتوای شما برای موتورهای جستجو راحت میکند. بنابراین انتظار نداشته باشید تا گوگل بهترین رتبه را به سایت شما اختصاص دهد.
تفاوت استراکچر دیتا و اسکیما:
استراکچر دیتا شامل کدهای HTML است. اما اسکیماها نوعی داده ساختار یافته محسوب میشوند که از یک مجموعه استاندارد از مقادیر و کلاسهای تعریف شده میباشد. در حقیقا اسکیما را میتوان زبان مشترک بین وبمستر و موتور جستجو دانست.
انواع اسکیما شامل موارد زیر است:
1. اسکیمای بردکرامب BreadcrumbList:
به لینکهای راهنما یا نمایش مسیر یک صفحه از سایت را بردکرامب گفته میشود. در وردپرس، بعد از اینکه یاست سئو یا رنک مث را نصب کنید، اسکیمای بردکرامپ به صورت خودکار اضافه میشود.
2. اسکیمای سازمان:
این نوع سازمان مرتبط با کسب و کارها است. نشانه گذاری اسکیما مربوط به لوگوی رسمی، اطلاعات تماس و پروفایل شبکههای اجتماعی برای موتورهای جستجو میباشد.
3. اسکیمای سرچ باکس:
اگر صاحب یک سایت بزرگ هستید حتما از این اسکیما استفاده کنید. زیرا در نتایج گوگل مفید است. مانند تصویر زیر:

4. اسکیمای ویدیو:
برای اینکه بخواهید ویدیوی سایت شما در نتایج گوگل نشان داده شود، از اسکیمای ویدیو کمک بگیرید. این اسکیما موجب میشود که ربات گوگل از وجود ویدیو با خبر شود و آن را در نتایج گوگل بهتر به نمایش میگذارد.
5. اسکیمای سوالات متداول FAQ:
اسکیمای سوالات متداول به کدهای سایت اضافه شده و در نتایج گوگل زیر لینک شما، سوال و جوابی که طرح کرده بودید را نمایش میدهد.
6. اسکیمای شخصی:
این نوع اسکیما تقریبا مشابه به اسکیمای سازمانی است. با این تفاوت که نشانه گذاری بر اطلاعات شخصی فرد صورت میگیرد. مانند نام فرد، محل تولد، تاریخ تولد، میزان تحصیلات، آدرس محل سکونت و … اسکیمای شخصی برای نویسندگان و وبلاگ نویسها کاربرد دارد.
چگونه کد اسکیما ایجاد کنیم؟
اگر برنامه نویس هستید، میتوانید به صورت دستی برای صفحه سایتتان کد اسکیمای متفاوتی ایجاد کنید. یا میتوانید پلاگینی طراحی کنید که به صورت اتوماتیک برای تمام صفحات قرار بگیرد. حال اگر دانش این کار را ندارید، از ابزارهای آنلاین کمک بگیرید. این ابزارها از شما نوع اسکیمای مورد نظر و اطلاعات نیاز را دریافت میکنند و به صورت رایگان اسکیمای مورد نظر را ایجاد میکنند. ممکن است از وردپرس برای طراحی سایت استفاده کنید. در این شرایط میتوانید از پلاگینهای مربوط به ساخت اسکیماها کمک بگیرید. اگر نمیدانید چگونه با وردپرس سایت بسازید، مقاله راه اندازی سایت با وردپرس را مطاله فرمایید.

چه کسانی از کد اسکیما استفاده کنند؟
استفاده از نشانه گذاری اسکیما در هر وب سایتی میتواند باعث رشد آن شود. توجه داشته باشید اگر به صورت بهینه و درست مورد توجه قرار بگیرد تاثیراتی مثبتی به جای میگذارد. بنابراین اگر تخصص و مهارت انجام این کار ندارید حتما به یک فرد متخصص مراجعه کنید. با افزایش اطلاعات درمورد اسکیمای سایت میتوان انتظار داشت که سایت پیشرفت کند و نرخ کلیک آن نیز افزایش پیدا کند. متخصصان سئو توصیه میکنند که در بخشهای گوناگون سایت کدهای اسکیما قرار دهید.
هرگز اسکیما را برای افزایش ترافیک سایت و کسب رتبه بالا در نتایج گوگل اولویت اول خود قرار ندهید. بعد از اینکه موضوعاتی مانند تحقیق در مورد کلمات کلیدی، بهینه سازی محتوا و سایر فاکتورهای سئو تمام شده باشد میتوانید به نشانه گذاری اسکیما بپردازید.
اسکیمای مخرب داخل سرچ کنسول:
اسکیمایی مخرب وجود در ووکامرس و یاست در قسمت Enhancements گزینه Products قرار دارد. توجه داشته باشید ممکن است مواردی در قسمت Errors وجود داشته باشند که برای سایت خطر پنالتی محسوب میشود. پنالتی به این معنا است که از سمت گوگل جریمه شوید. موارد Warningها نیز از اهمیت زیادی برخودار هستند ولی ارورها باید سریعتر رفع شوند. پس از اینکه مشکلات موجود را حل کردهاید باید دکمه Validate Fix را بزنید تا گوگل صفحات را بررسی کند.
همه Warningها را باید از بین برد؟
قطعا خیر. برخی هشدارها وجود دارند که باعث توقف سایت شما نمیشود. برای مثال یکی از خطاهای رایج اسکیماها، عدم وجود مقادیر در برخی از کدها میباشد. زیرا وجود مقادیر در برخی موارد ممکن است اختیاری باشد و در این صورت یک هشدار به شما نمایش داده میشود. رفع این موضوع بستگی به صاحب سایت دارد. همانطور که گفته شد تخللی در سایت ایجاد نمیکند.