همانطور که همه سازمانها قوانین بخصوص خودشان را دارند، گوگل نیز دارای قوانینی است تا بتوانند هر چیزی را تحت کنترل قرار دهند. اگر قوانینی وجود نداشته باشد، گوگل پر از سایتهای اسپم و مطالب بیکیفیتی میشود. بنابراین گوگل برای جلوگیری از این عمل، الگوریتمهای مختلفی طراحی کرده است تا کسانی که قوانین را دور میزنند شناسایی کنند. اگر شما هم صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید و میخواهید با الگوریتمهای گوگل آشنا شوید، این مقاله برای شماست!
الگوریتم گوگل چیست و چه کاربردی دارد؟
همانطور که گفته شد قوانینهایی وجود دارد که گوگل از آنها استفاده میکنند تا به سایتهای موجود رتبه دهد. گوگل نسبت به سالهای پیش بسیار پیشرفت کرده است. به این منظور در قدیم، اگر موضوعی را سرچ میکردید سایتهایی با مطالب کپی یا نامفهوم به شما نشان میداد. حتی ممکن بود برای شما مفید هم نباشد. اما امروزه الگوریتمهای گوگل سبب شدهاند تا مطالب یونیک و با کیفیت را شناسایی کنند و در اختیار کاربر قرار دهند. بنابراین گوگل توسط الگوریتمهایی که دارد میدانند که با توجه به نیاز شما کدام سایت را به شما نشان دهد یا حتی سایتها با چه ترتیبی قرار بگیرند.
الگوریتمهای گوگل شامل موارد زیر میباشد:
1. پاندا:
الگوریتم پاندا یکی از قدیمیترین الگوریتمها محسوب میشود که در سال 2011 منتشر شد. وظیفه این الگوریتم شناسایی محتوای تکراری و بی کیفیت میباشد. در مواجه با این موارد به سرعت به گوگل گزارش میدهد. اگر این عمل چند بار تکرار شود، از سمت گوگل جریمه میشود. همچنین اگر سایتی با محتوای یونیک و با کیفیت ببیند، رتبه خوبی به آن میدهد. الگوریتم پاندا علاوه بر تکراری بودن محتوا به مواردی مانند محتوای کوتاه و عدم تطابق محتوا با کلمه کلیدی توجه زیادی دارد.
اگر میخواهید محتوای خود را بر اساس این الگوریتم بهینه سازی کنید، میتوانید از خزنده سایت مانند Website Auditor استفاده کنید. این خزنده به شما کمک میکند تا بدانید محتوای سایتتان تکراری است یا در چه حد ضعیف میباشد. ممکن است این ابزار برای کاربران ایرانی مفید نباشد. پیشنهاد ما استفاده از گوگل کنسول است.
2. پنگوئن:
شناسایی لینک نامربوط، پیوند اسپم یا هر لینکی که توسط کلاه سیاه ایجاد شود، به عهده الگوریتم پنگوئن است. اگر بیش از حد کلمات کلیدی استفاده کنید یا بک لینکهای غیرمرتبط بخرید، برای شما نمره منفی محسوب میشود. بالعکس به بک لینکهای قوی و مفید امتیاز مثبت میدهید. پس روی بک لینکهای سایت تمرکز کنید. اگر میخواهید بک لینکهای سایتتان را مورد بررسی قرار دهید، از ابزار backlink checker Ahrefs کمک بگیرید.

3. موبایل فرست ایندکس:
نحوه نمایش محتوا در موبایل یکی دیگر از مواردی است که الگوریتم گوگل به آن توجه دارد. این الگوریتم در سال 2016 منتشر شد. زیرا تعداد کاربرانی که با موبایل از مروگر استفاده میکنند، رو به افزایش است.
E-A-T.4:
الگوریتم E-A-T مخفف شده سه کلمه اعتماد، اقتدار و تخصص است. این الگوریتم به منظور محافظت از کاربران منتشر شده است. الگوریتم E-A-T بر روی سایتهایی که که به سلامت، دارایی یا قوانین مخاطب مربوط است تمرکز دارد. بنابراین اگر شما در این حوزه فعالیت میکنید، باید مطاب صحیح و دقیق منتشر کنید. سعی کنید از یک متخصص مربوط به همان حوزه کمک بگیرید.
5. مرغ مگس خوار:
این الگوریتم در سال 2013 منتشر شد. اگر دقت کرده باشید هنگام سرچ کردن در کادر جستجو، نمونههایی از واژه های کلیدی پر تکرار توسط مرورگر به شما پیشنهاد داده میشود. وظیفه مرغ مگس خوار این است که نزدیکترین نتیجه را به کاربران نشان دهد.
6. سند باکس:
یکی دیگر از الگوریتمهای گوگل، الگوریتم سند باکس میباشد. این نوع الگوریتم به سایتهای تازه وارد توجه زیادی دارد و به آنها رتبه نمیدهد. زیرا ممکن است سایت تازه وارد اسپم یا غیر مرتبط باشد. بنابراین این نوع سایتها برای مدت زمانی زیر نظر قرار میدهد تا از صحت داشتن سایت اطمینان حاصل کند.
7. الگوریتم تازگی محتوای گوگل:
این الگوریتم گوگل محتواهایی که به تازگی منتشر شده است را در صفحه نتایج اولیه گوگل قرار میدهد. زیرا ممکن است در یک بازه زمانی رویدادی جدیدی اتفاق بیفتد. در این صورت کاربران محتوای مربوط به آن رویداد را به سرعت پیدا میکنند. اگر شما هم وب سایتی دارید، حتما درمورد موضوعات ترند شده تولید محتوا کنید.
8. رقص گوگل:
الگوریتم رقص گوگل با توجه به میزان بازدید یا رفتار کاربران به سایتها رتبه میدهد.
9. الگوریتم MUM:
MUM مخفف عبارت Multitask Unified Model است که به معنای مدل یکپارچه چند کاره میباشد. هنگام سرچ کردن موضوعی، این الگوریتم تمام اطلاعات موجود را جمع آوری میکند. سپس بر اساس موقعیت مکانی و زبان کاربر آن را ترجمه میکند. برای این الگوریتم مهم نیست که شما با چه زبانی عبارتی را جستجو کردید. مفیدترین مقاله را پیدا کرده و با توجه به زبان شما ترجمه میکند.
چگونگی رتبه بندی سایت توسط الگوریتمهای گوگل:
برای اینکه گوگل بخواهد به سایتی رتبه دهد، باید فاکتورهای زیادی را ارزیابی کند. از مهمترین فاکتورهایی که باید آنها را رعایت کنید میتوان به کلمه کلیدی، لینکها، نحوه نمایش سایت در دستگاههای مختلف، بک لینک و تجربه کاربران اشاره کرد.
گوگل برای اینکه کاربران نتوانند طرز کار آن را بفهمند، الگوریتمهای خود را اعلام نمیکند. مثلا از سال 2022 تا به حال به روز رسانیهای زیادی بر گوگل انجام شده است. اما فقط سه مورد از آنها به مخاطب معرفی شد. با این حال ابزارهای MozCast و SEMrush به شما کمک میکنند تا از وجود برخی تغییرات آگاه شوید.
اگر کسب و کار آنلاین دارید با توجه به الگوریتمهای گوگل سایت خود را بهینه کنید. این را هم در نظر بگیرید که الگوریتمهای گوگل به طور مداوم در حال به روز رسانی هستند. ما فقط برخی از این الگوریتمها به شما معرفی کردهایم تا امتیاز منفی کسب نکنید.