رپورتاژ نویسی چیست؟
رپورتاژ (Reportage) نوعی آگهی محتوایی است که محصولات یا خدمات شما را به مردم تبلیغ میکند. زمانی آگهی شما میتواند بر فروش شما تاثیر داشته باشد که کاربران زیادی آگهی را بازدید کند. به همین علت سعی کنید رپورتاژ خود را در وب سایت معتبر، معروف و با ترافیک بالا قرار دهید. گرفتن رپورتاژ از سایتهای دیگر بر روی سئوی سایت نیز تاثیرگذار است. زیرا نوعی بک لینک محسوب میشود که برای گوگل اهمیت زیادی دارد.
رپورتاژی خوب به نظر میرسد که به طور آشکار بیان نکند که تبلیغ کننده پست را فقط برای تبلیغ منتشر کرده است. رپورتاژی که تولید میکنید باید دارای محتوای با کیفیت باشد و در همان حال به محصولی که میخواهید تبلیغ کنید توجه داشته باشید. رپورتاژ ممکن است به صورت تصویر، ویدیو و نوشتاری باشد. اگر میخواهید رپورتاژ تاثیر گذار تولید کنید با ما همراه باشید.
آموزش رپورتاژ نویسی
برای رپورتاژ نویسی چند اصول و قوانین وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید.
1. شناخت مخاطب:
اول از همه باید مخاطبان خود را زیر نظر قرار دهید و بدانید نیازشان چیست و به دنبال چه چیزی هستند؟ یکی از اهداف رپورتاژ نویسی تبدیل مخاطب به مشتری است. بعد از شناخت مخاطبان محتوایی تولید کنید که آنها را جذب کرده و تحت تاثیر قرار دهد.
2. انتخاب سایت معتبر و معروف:
سعی کنید سایتی را انتخاب کنید که بازدیدکننده زیادی داشته باشد. در این حالت احتمال دیده شدن شما افزایش پیدا میکند. همچنین بهتر است رپورتاژ خود را در سایتی که مرتبط با حوزه کاری خودتان است قرار دهید.
3. موضوع مناسب:
برای نوشتن رپورتاژ، از موضوعات ترند استفاده کنید. زیرا با ترند شدن موضوعی افراد زیادی آن را سرچ میکند. بنابراین بهتر است موضوعات ترند شده را به حوزه کاری خود ربط دهید تا مخاطبان را به خود جذب کنید. همچنین سعی کنید موضوعی که انتخاب میکنید کاملا مرتبط با کلمهای باشد که می خواهید با آن لینک بگیرید.
4. دعوت مخاطب به سایتتان:
محتوایی که مینویسید باید به قدری جذاب باشد تا بتواند مخاطب را درگیر خود کند. سایتهای انتشار رپورتاژ این امکان را به شما میدهد تا 3 الی 5 لینک به سایت خود بدهید. بنابراین لینکهای مهم سایتتان را در رپورتاژ قرار دهید.
5. مقدمه در رپورتاژ:
یکی دیگر از اقدامات آموزش رپورتاژ نویسی، مقدمه است. مقدمه محتوا بسیار از اهمیت زیادی برخودار است. اگر مقدمه برای مخاطب جذاب باشد، برای خواندن ادامه محتوا ترغیب میشود. بهتر است در مقدمه هدف خود را از رپورتاژ بیان کنید تا مخاطب بداند که هدف از رپورتاژ نویسی شما چیست. در واقع مقدمه به آماده سازی ذهن مخاطب برای برای متن اصلی کمک میکند.
6. متن اصلی رپورتاژ:
برای اینکه یک رپورتاژ استداندارد بنویسید، باید بدانید که 70 درصد رپورتاژ مطلب آموزشی میباشد. 30 درصد باقی هم به معرفی خدمات یا محصولات پرداخته میشود. تعداد کلمات رپورتاژ بر اساس شرایط ممکن است متغیر باشد. با این حال کارشناسان معتقدند که رپورتاژ استاندارد باید بین 800 تا 1200 کلمه باشد. همچنین میتوانید داستان برندتان را برای مخاطب بازگو کنید. زیرا این عمل سبب نزدیکی مخاطب به شما میشود.
7. استفاده از تصویر:
سعی کنید حداقل از یک تصویر با کیفیت استفاده کنید. زیرا در ذهن مخاطب میماند و باعث درک بهتر مطلب به کاربر میشود.

هزینه رپورتاژ نویسی چگونه حساب میشود؟
اگر برای رپورتاژ نویسی از یک تیم مجرب و حرفهای کمک بگیرید باید هزینهای بپردازید. تیم رپورتاژ نویسی با بررسی رقیبان و شناخت مخاطب آگهی مناسب با شما را تولید میکنند. همچنین آنها این اطمینان را به شما میدهند که قطعا از رپورتاژ نتیجه خوبی بگیرید. بنابراین برای تولید رپورتاژ حرفهای باید هزینه زیادی پرداخت کنید. یکی دیگر از عوامل تعیین قیمت رپورتاژ، محل قرار گیری آن است. اگر تعداد بازدیدها و ترافیک سایتی که رپورتاژ را منتشر میکند زیاد باشد، هزینه پرداختی نیز افزایش پیدا میکند.
بیشتر بدانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟
مزایای رپورتاژ نویسی چیست؟
رپورتاژ نویسی برای همه کسب و کارها ممکن بوده و نتیجه بخش است. اگر کسب و کار کوچک یا بزرگی دارید و با داشتن هر اهدافی میتوانید رپورتاژ خود را در سایتهای دیگران قرار دهید. رپورتاژ نویسی کمک میکند تا مخاطب از برند شما آگاه شود. اگر به صورت مداوم رپورتاژ منتشر کنید، اعتبار برندتان افزایش پیدا میکند.
یکی دیگر از مزایای رپورتاژ نویسی که در مطلب بالا اشاره شد، بهبود سئو میباشد. زیرا که بهترین روش برای بک لینک گرفتن استفاده از رپورتاژ نویسی است. زمانی که آگهی شما در سایت معتبر قرار داده میشود و روی کلمات کلیدی موردنظر لینک میدهید، می توانید از سایت معتبر لینک فالو داشته باشید. رپورتاژ نویسی برای گوگل بسیار مهم است. بنابراین با کمک گرفتن از رپورتاژ میتوانید رتبه سایتتان را در صفحه نتایج گوگل بالا ببرید.
انواع رپورتاژ نویسی:
1. رپورتاژ آگهی در روزنامه و مجله:
روزنامه و مجلات جزء اولین روش برای رپورتاژ محسوب میشوند که توسط آنها درآمد کسب میکردند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر محبوبیت زیادی بین مردم ندارد.
2. رپورتاژ تصویری:
این نوع رپورتاژ یک تصویری است که دارای المانهای گرافیکی و همچنین متن ارزشمند است. این کار سبب جلب توجه مخاطب میشود. تبلیغات تلوزیون یکی دیگر از این نوع رپورتاژ است. تبلیغات در تلوزیون از ترکیب صدا و تصویر متحرک ساخته میشود. بنابرارین تاثیر زیادی بر مخاطب میگذارد.
3. رپورتاژ آگهی خبری:
همانطور که از نامش مشخص است، این نوع رپورتاژ به صورت خبری و گزارشی منتشر شده و به یپشرفت سایت کمک زیادی میکند. هدف از رپورتاژ خبری آگاه کردن مردم از برند، اطلاع رسانی از اتفاقات، جشنواره و… بوده که باعث افزایش فروش میشود. ایجاد ارتباط قوی با مخاطب و جلب اعتماد در رپورتاژ خبری باعث تفاوت آن با دیگر تبلیغات سنتی شده است.