توضیحات متا یا meta description یکی از فاکتورهای مهم برای بهبود سئوی سایت محسوب میشود. بسیاری متا را ویترین سایت در نظر میگیرند. زیرا کاربر با خواندن متا تصمیم میگیرد که از سایت بازدید کند یا خیر. به همین علت میتوان گفت متا برای موتورهای جستجو ارزش چندانی ندارد. اما کاربر با خواندن متای سایت و کلیک بر روی آن باعث افزایش نرخ کلیک سایت یا CRT شده و در نهایت سئوی سایت بهبود پیدا میکند. همانطور که مشاهده میکنید تصویر زیر نمونهای توضیحات متا است:

تاثیرات توضیحات متا در سئو
همانطور که گفته شد توضیحات متا میتواند مخاطب را ترغیب به خواندن مقاله کند. در این صورت نرخ کلیک سایت نیز افزایش پیدا میکند که گوگل توجه زیادی به این فاکتور دارد. اما این را هم در نظر بگیرید متا همانطور که میتواند باعث افزایش رتبه شود، رتبه سایت را نیز کاهش میدهد. اما چگونه؟
تصور کنید کاربر با خواندن متای شما تصمیم گرفت به سایت بیاید تا ادامه مطلب را بخواند. اما ممکن است چیزی که به دنبالش است را پیدا نکرده و به سرعت از سایت خارج شود. در این صورت بانس ریت یا همان نرخ پرش افزایش پیدا میکند. به همین علت گوگل تصور میکند که توضیحات متا و محتوای درون سایت یکسان نیست. بنابراین موتورهای جستجو رتبه سایت را کاهش میدهد. با ما همراه باشید تا با چگونگی نوشتن توضیحات متا آشنا شویم.
1. نوشتن حداکثر 155 کاراکتر:
توضیحات متا را میتوانید به اندازه 120 تا 156 کاراکتر بنویسید. اگر از 156 کاراکتر بیشتر شود، در قسمت نتایج آن را به صورت چند نقطه نمایش میدهد. سعی کنید پیام خود را مفید و مختصر بنویسید تا مخاطب هدف شما را از نوشتن مقاله درک کند.
2. استفاده از کلمه کلیدی:
حتما کلمه کلیدی را در متا دیسکریپشن بنویسید. زیرا مخاطب با جستجوی کلمه کلیدی، سایت هدف خود را پیدا میکند. بنابراین توضیحات متایی که دارای کلمات کلیدی هستند نسبت به متایی که کلمات کلیدی ندارند، از بازدهی بیشتری برخودار هستند. توصیه میشود از کلمه کلیدی را 2 الی 3 استفاده کنید.
3. به صورت تبلیغی بنویسید:
کاربر با جستجوی موضوعی با سایتهای زیادی مواجه میشود تا یکی را انتخاب کند. توضیحاتی که در قسمت متا نوشتید باید طوری باشد که توجه کاربران را جلب کرده تا بر روی سایت شما کلیک کند.
4. مرتبط با محتوای سایت باشد:
برخی از صاحبان کسب و کار آنلاین، برای جذب مخاطب توضیحات متا را با موضوعات جنجالی و غیر مرتبط با محتوای سایت مینویسند. گوگل این موارد را شناسایی میکند یا ممکن است سایت را جریمه کند. علاوه بر جریمه گوگل، نرخ پرش سایت نیز افزایش میابد که تاثیر منفی بر سئوی سایت میگذارد. زیرا مخاطب وارد سایت شده و متوجه میشود که محتوای درون سایت با متایی که خوانده بود یکی نبوده و از سایت خارج میشود.
5. درج کردن مشخصات محصول:
اگر سایت فروشگاهی دارید میتوانید ویژگیهای محصول مثل جنس محصول، قیمت، برند و … در متا دیسکریپشن بنویسید. زیرا اطلاعات کاملی که در توضیحات متا قرار میدهید اعتماد مخاطبان را جلب میکنند. البته برخی معتقدند که نباید اطلاعات را به طور کامل در اختیار مخاطب گذاشت. زیرا مخاطب با خواندن متا همه اطلاعات را به دست میاورد و تمایلی پیدا نمیکند که روی سایت کلیک کند.
6. میتوانید از کال تو اکشن استفاده کنید:
کال تو اکشن (call to action) یکی دیگر از مواردی است که با نوشتن آن میتوانید مخاطب را جذب سایت کنید. در نظر بگیرید که به مخاطبان خود تصمیم گرفتهاید که 7 روز اشتراک رایگان هدیه بدهید. با نوشتن این موضوع در توضیحات متا، مخاطبان زیادی را جذب میکنید. علاوه بر آن میتوانید از عباراتی مانند دانلود رایگان، بیشتر بدانید، اطلاعات دقیقتر، برای خرید این محصول کلیک کنید و … جزء تکنیکهای کال تو اکشن محسوب میشوند.
7. استفاده نکردن از ابزارهای تولید متا دیسکریپشن:
ابزارهای زیادی وجود دارند که میتوانید از آنها کمک بگیرید تا توضیحات متای شما را بنویسند. از این ابزارها پرهیز کنید. زیرا ابزارها هدف شما را از نوشتن مطلب نمیداند و نمیتواند توضیحاتی بنویسند که باعث رشد سایت شوند.

چگونه برای صفحات سایت توضیحات متا قرار دهیم؟
برای اینکه بتوانید برای صفحات وب سایت خود توضیحات متا قرار دهید، میتوانید از پلاگینهای یاست سئو (Yoast SEO) و رنک مث (Rank Math) استفاده کنید. هنگام منتشر کردن یک مطلب، قسمتی برای نوشتن توضیحات متا قرار دارد. اگر این قسمت را خالی بگذارید، این پلاگینها ابتدای متن را در متا دیسکریپشن قرار میدهد.
بیشتر بخوانید: دلایل افت رتبه در موتورهای جستجو
مزایای استفاده از متا دیسکریپشن چیست؟
همانطور که گفته شد توضیحات متا میتواند منجر به افزایش کلیک سایت شود. در نهایت افزایش کلیک تاثیر مثبتی بر سئوی سایت میگذارد تا بعد از گذشت مدتی رتبه خوبی کسب کنید. گوگل به طور مستقیم به توضیحات متا توجه زیادی نشان نمیدهد. اما اخیرا مطالعه Moz میگوید که توضیحات متایی که کلمات کلیدی دارند، باعث افزایش رتبه میشود. کاربران با خواندن متا میتوانند تشخیص دهند که کدام سایت با توجه به نیازشان مفید است.
چرا گوگل متا دیسکریپشن من را نمایش نمیدهد؟
در برخی موارد ممکن است لینک شما در گوگل قرار بگیرد ولی توضیحات متای شما را پاک کرده و به طور خودکار توضیحات دیگری را قرار دهد. ممکن است صفحه شما با متا دیسکریپشن ایندکس نشده باشد. یا گوگل تشخیص داده است توضیحاتی که نوشتهاید، هدف محتوای سایت را نشان نمیدهد. اگر برای نوشتن متا دیسکریپشن از کلمه کلیدی که کاربر جستجو میکند، استفاده نکنید، ممکن است توضیحات متای شما پاک شود.