Notice: Undefined variable: a in /home/kamtoo/domains/kamtool.ir/public_html/wp-load.php on line 18

Notice: Undefined variable: a in /home/kamtoo/domains/kamtool.ir/public_html/wp-load.php on line 26
ابزار سئو چیست؟ - انواع ابزار سئو - کاربرد ابزار سئو - کم طول

چند ابزار محبوب برای سئو

بهینه سازی سئو از دیگر اجزای مهم در استراتژی بازاریابی دیجیتال محسوب میشود. بهینه سازی سایت و محتوا سبب میشود تا رتبه شما را بهبود داده و ترافیک سایت را افزایش بدهد. هر اشتباهی که در سئو انجام میدهید، میتواند تلاش شما را به باد دهد. بنابراین آشنایی با اصول سئو اولین قدمی است که باید بردارید. سپس از ابزارهای سئو استفاده کنید تا سئوی سایتتان را آنالیز کنید و بدانید چه بخش‌هایی نیاز به تغییر دارد. حال در این مقاله قصد داریم چند ابزار برای سئو را به شما معرفی کنیم.

ابزار سئو چیست؟

هر متخصص سئو میداند که استفاده از ابزار سئو الزامی میباشد. اگر از این ابزارها استفاده نکنید، حتما به مشکل بر میخورید. زیرا الگوریتم‌های گوگل به طور دائم در حال تغییر هستند. اگر متوجه این تغییرات نشوید، رتبه سایت کاهش پیدا میکند. با استفاده از ابزار سئو، کارها دقیق‌تر، سریعتر و راحت‌تر انجام میشود. در واقع مدیریت سئو رو برای ما آسان میکند. ابزار سئو به بررسی محتواهای سایت، کدها، اعتبار سایت در گوگل، کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری میپردازد.

 

ابزار برای سئو

 انواع ابزارهای سئو عبارتنداز:

1. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics):

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای رایگان سئو محسوب میشود. این ابزار به شما کدی میدهد تا آن را به کدهای سایت اضافه کنید تا بتواند سایت را مورد بررسی قرار دهد.  گوگل آنالیتیکس ترافیک سایت را زیر نظر قرار میدهد. برای مثال میتوان فهمید که در چه بازه زمانی وارد سایتتان شده‌اند؟ چه مدت زمانی در صفحه سایت سپری کردند؟ نرخ پرش چقدر است؟ کدام صفحات دیر لود میشود؟ و …

2. سرچ کنسول (Search Console):

نام قدیمی این ابزار وبمستر تولز بوده که با گذشت زمان به سرچ کنسول تبدیل شده است. سرچ کنسول یکی از قدرتمندترین ابزار سئو شناخته شده است که اطلاعات کاملی از سایت را در اختیارتان میگذارد. سرج کنسول این امکان را به شما میدهد تا بدانید کدام کلمه کلیدی ترافیک بیشتری به سایت روانه میکند. میتوانید با ابزار سرچ کنسول مشکلاتی که در سایت وجود دارد را پیدا کنید.

3. ابزار SEMrush:

ابزار سم راش به شما در تحقیق کلمات کلیدی سایت کمک میکند. با استفاده از این ابزار میتوانید رقبای خود را شناسایی کنید و بدانید با از چه کلمات کلیدی استفاده کرده‌‌اند. همچنین سم راش روش‌های ساخت بک لینک رقبا را نشان میدهد. یکی از مزیت ابزار سم راش، ارائه گزارشات است. این ابزار گزارشی با جزئیات زیاد در اختیار شما قرار میدهد و مطالب آن نیز قابل درک میباشد.

4. Google Keyword Planner:

اگر به دنبال کلمه کلیدی برای حوزه کاریتان هستید، این ابزار به کمک شما میاید. کیورد پلنر توسط گوگل مدیریت میشود. بنابراین اطلاعات دقیقی از کلمات کلیدی را نمایش میدهد. برای اینکه بتوانید سرچ دقیق کلمات کلیدی را بدانید باید اکانت گوگل ادز فعال داشته باشید. کیورد پلنر اطلاعاتی همچون میزان سختی رقابت کلمه مورد نظر، میانگین سرچ ماهیانه، روند جستجوی کلمه کلیدی در بازه زمانی مختلف و … به نمایش میگذارد.

5. گوگل ترندز (Google Trends):

استفاده از گوگل ترندز رایگان بوده و از وب فارسی را پشتیبانی میکند. گوگل ترندز این امکان را به شما میدهد تا میزان حجم کلمات سرچ شده را ببینید. میتوان پیشبینی کرد که در آینده کلمه کلیدی مورد نظر دچار افزایش یا کاهش سرچ میشود. یا میتوانید ببینید سرچ کلمات کلیدی در چه بازه زمانی به اوج خود میرسد؟ شما میتوانید همه این موارد را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید با جایگاه مناسبی در گوگل دست پیدا کنید.

برای آشنایی بیشتر با گوگل ترندز حتما مقاله ^گوگل ترندز چیست^ را مطالعه کنید.

ابزار سئو

6. ابزار keywordtool:

عملکرد این ابزار شبیه به Google Keyword Planner میباشد. با این تفاوت که برای استفاده از کیورد پلنر نیاز به اکانت گوگل ادز دارید. به همین علت اکثر متخصصان سئو از ابزار keywordtool استفاده میکنند. همچنین برخی از امکانات آن پولی میباشد. این ابزار علاوه بر زبان یا موقعیت جغرافیایی تحقیق کلمات کلیدی را در برنامه‌های گوگل، یوتیوب، بینگ، آمازون، توییتر، گوگل ترندز و … انجام میدهد.

بیشتر بخوانید: تفاوت سئو و گوگل ادز

7. ابزار Woorank:

این ابزار گزارش کاملی از SEO، بهینه سازی موبایل و تجربه کاربری وب سایت را نمایش میدهد. در کم‌ترین زمان سایت را مورد بررسی قرار میدهد و مشکلات سئوی تکنیکال، سئوی داخلی و خارجی سایت را به نمایش میگذارد. ابزار Woorank هم به صورت پولی و هم رایگان در دسترس است. این ابزار فاکتورهای دیگر مانند ریسپانسیو بودن، تعداد بک لینک ها، سرعت سایت و تکنولوژی های مورد استفاده در طراحی سایت را مورد آنالیز قرار میدهد.

8. ابزار Ahref:

برای تحلیل بک لینک‌های سایت خود یا حتی رقبا میتوانید از ابزار Ahref استفاده کنید. علاوه بر بک لینک میتوانید کلمات کلیدی، تحلیل سایت، و ابزارهای تجزیه و تحلیل رقبا را مورد بررسی قرار دهید. اطلاعات این ابزار روزانه آپدیت میشود.

9. ابزار gtmetrix:

یکی دیگر از مهم‌ترین ابزار سئو، gtmetrix است. این ابزار بر سرعت سایت تمرکز دارد. عواملی که باعث کاهش سرعت سایت شده است را به نمایش گذاشته و برای رفع آن نیز راه حلی ارائه میدهد. سرعت سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا هیچ کاربری بیشتر از چند ثانیه برای لود شدن سایت صبر نمیکند و به سرعت از سایت خارج میشود. در این صورت نرخ پرش افزایش پیدا میکند و در سئوی سایت اثر منفی میگذارد.

:Google Mobile Friendly Test .10

یکی از معیارهای در رتبه بندی سایت، ریسپانسیو بودن سایت برای دستگاه‌های مختلف است. اگر سایت شما برای تبلت یا موبایل واکنش گر نباشد، باید آن را اصلاح کنید.

11. ابزار Similar Web:

آنالیز کردن سایت خود برای بهبود سئو تنها کافی نیست! زیرا ممکن است رقیبان بهتر عمل کنند و از شما پیشی بگیرند. بنابراین باید رقیبان خود را زیر نظر قرار دهید. این ابزار رایگان به شما این امکان را میدهد تا بدانید ترافیک رقبا چقدر است؟ رتبه صفحات‌ آنها چگونه است؟ چقدر اینگیجمنت دارند و …

12.ابزار SEO SiteCheckup:

ممکن است سئوی سایت را خود بهینه کنید و همه اشکالات سایت را از بین ببرید. اما باز گوگل به آن توجهی نکند. برای اینکه از ابتدا سایت خود را مورد بررسی قرار دهید کمی زمان بر است. این ابزار اشکالات و دیگر نکات مورد نیاز را در اختیار شما قرار میدهد تا آن را اصلاح کنید.

مقالات دیگر